Jump to content

330 Dakota kontra 340 Wby, noen som har erfaring?


Recommended Posts

Gujord Våpen i Kristiansund har kammerbrotsj i 330 dakota. Jeg veit at Ola Gujord har kamra noen våpen for kaliberet. Du når han på tlf 71 58 32 94

 

Ytelsesmessig er vel 330n på høyde med 340 Wby. Det er vel en del folk med erfaring fra bruk av 340 Wby på forumet, om det ikke skulle dukke opp noen med 1-hånds opplysninger om 330n :wink:

Link to comment
Share on other sites

Erfaringer med den patronen?

nei, men hadde den ikke hatt sånn rekyl skulle jeg vurdert den.

250gr i 870ms blir for mye av det gode for meg.

ladeboken framholder denne som en bedre allroundpatron, med unntak av afrikansk farlig vilt.

 

fordelen er vel at man kan omforme billige .375 hylser.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har skutt med begge men ikke på samme dag så jeg kunne sammenligne de direkte, men de er nog like i rekyl. Hadde nok gått for 340 når du allikevel har ei magnum Sako kasse. Lett å forme hylser fra 300 WBY som er billige i motsetning til Dakota hylser, men er jo spennede med den 338Norma du nevner Den er vel bygd på 416Rigby hylsa og da vet jeg ikke om støtbunnen er svær nog + problemer med mating og utvidelse av vangene i kassa

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 340 i mange år. Men har aldri skutt med Dakotaen.

340'en spytter ut 250grs kuler i 2950-3000fps. Rekylen har aldri plaget meg, den føles som en 375H&H men er noe raskere. Som tidligere nevnt får du tak i billigere hylser til denne patronen, og du kan åpne Remingtons 300 Wby hylser til 338. Det ligger forøvrig en god del data for 340'en på Weatherbyrifler.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...