Jump to content

Grevlingens revir


bjornbra

Recommended Posts

  • 2 months later...

Kupper denne tråden jeg!

 

Har et småbruk i sverige hvor vi sliter med at grevlingen holder på under huset, er gammelt hus med gammel løsning på ventilasjon under huset.

 

Har nå sperret samtlige utganger for grevlingen bortsett fra en, var der i pinsen og satt opp en lett luke som den lett kan vippe bort, rett før jeg gikk og la meg, gikk jeg opp i 2 etg hvor jeg har oversikt utover jordet og luka. Og mens jeg sto der hørte jeg suggen drev og romsterte i gresset og kom ut på jordet og plenen, den vippa så bort luka og smatt inn. Så gikk jeg ned og satt opp igjen luka.

 

Påfølgende morgen sto den fortsatt oppe og resten av den kvelden, men så kommer spørsmålet:

 

Når jeg står i båten nede i elva og innbiller meg at det finnes håp om og få fisk, kommer det f.. en sugg løpende langs elvebredden og dette er bare 250m unna huset,

kan det være at de er ute fra hiet i flere dager i strekk på jakt etter mat? Eller kan de være at det er 2 familier med 250m mellomrom? lever de så tett? Eller har dusten lagd seg en superhemlig utgang? for luka sto fortsatt oppe når jeg kom hjem igjen

 

 

Noen som har noen erfaringer rundt grevlingen og den levevis?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vente til 1.August om man skal skyte den med ulovlig våpen :roll:

Blir jo lovbrudd uansett da!

 

Ta med bikkja da eller hagla.... "Klass 4 får också användas för avlivning av vissa fällfångade

djur, till exempel räv eller grävling, som annars inte får jagas med denna

klass. Klass 4 får även användas vid grytjakt efter räv, grävling eller mårdhund och vid jakt med ställande hund efter grävling och mårdhund"

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vente til 1.August om man skal skyte den med ulovlig våpen :roll:

Blir jo lovbrudd uansett da!

 

Ta med bikkja da eller hagla.... "Klass 4 får också användas för avlivning av vissa fällfångade

djur, till exempel räv eller grävling, som annars inte får jagas med denna

klass. Klass 4 får även användas vid grytjakt efter räv, grävling eller mårdhund och vid jakt med ställande hund efter grävling och mårdhund"

Tror ikke jeg trenger å få lest opp reglene for jakt på grevling i Sverige ;)

De kunne jeg allerede på begynnelsen av 90 tallet pga hijakting der ;)

Link to comment
Share on other sites

Er tydelig at du trenger briller hvertfall... Jeg driter i hvem som har lengst erfaring i hijakt og kan sitere svensk lovverk. Jeg spurte et spm jeg. Men det ble som alt annet her inne en pissekonkurranse i hvem som er mest erfaren og har de smarteste tipsene. Så jeg får gjennta meg selv. Jeg er grunneier og har hørt om disse greiene de kaller skytevåpen. Spurte om revir jeg , ikke om det funker og ta livet av grevling. Det har tilogmed jeg forstått. Så jeg spør igjen til de som klarer og lese;-)

Link to comment
Share on other sites

Mangler man kompetanse så bør man ikke sitte å være eplekjekk :lol:

Ihvertfall ikke om man kupper en tråd slik det har skjedd her!

Da er det vel få med erfaring som vil vise noen interesse for å hjelpe til ;)

Da bør du kontakte länsstyrelsen for å få vekk grevlingen.

Nok av svensker som har disp til å avgjøre om det behøves skydsjakt ;)

Overasker meg ikke mye om jeg kjenner noen i nærheten av eiedommen din som har slik :winke1:

Link to comment
Share on other sites

tror det vil funke å sette grevlingen langt til skogs og langt fra hus.

skaff feller som fanger den levende og kjør den langt pokkerivoll.

og så tilbake til deg E.J back to topic! samma alle andre som klager og skal ha den såkalte pissekonkurransen og som ikke leser hva som blir skrevet ev bare kaster ut et utsagn om hva som er lov og ikke lov

Link to comment
Share on other sites

Vi har satt grevling ca.2 mil unna låver der den har blitt fanget og etter noen uker har den vært tilbake

Men at det er fasitten skal jeg ikke påstå 100%. Grevlinger er forskjellige de som alle andre dyr!

 

Var på ingen måte en pissekonkuranse for min del!

Men man bør vel holde seg til lover og regler og skal man anbefale folk å dra en "spansk en" så bør ikke slikt legges ut i åpne forum vel?

Link to comment
Share on other sites

Mangler man kompetanse så bør man ikke sitte å være eplekjekk :lol:

Ihvertfall ikke om man kupper en tråd slik det har skjedd her!

Da er det vel få med erfaring som vil vise noen interesse for å hjelpe til ;)

Da bør du kontakte länsstyrelsen for å få vekk grevlingen.

Nok av svensker som har disp til å avgjøre om det behøves skydsjakt ;)

Overasker meg ikke mye om jeg kjenner noen i nærheten av eiedommen din som har slik :winke1:

 

 

Aldri sagt jeg har kompetanse om hijakt heller jeg ;)

 

Hverken trådstarter eller jeg har spurt om det:), men de som HAR ERFARING RUNDT GREVLINGENS REVIR, må gjerne svare.. (oss begge) tipper både trådstarter og jeg skulle klart å skutt en grevling om vi så måtte , men ingen av oss som spør om det heller...

 

Men trenger vel ikke og spørre noen som helst jeg som grunneier, vis jeg leser denne korrekt ;)http://www.jagareforbundet.se/Jagarenoj ... /Gravling/" target="_blank" target="_blank

 

Ikke tolk det feil, man skal alltid være ydmyk mot de som har mer kunnskap enn seg selv, men når en tråd handler om noe, føler jeg personlig da, at det ikke er noe vits i og svare med noe som ikke er relevant:)

Link to comment
Share on other sites

Hvor sikker er du på at det er snakk om to voksne hunner? I Hine Hårde fanga jeg 11 grevlinger fra samme hi i løpet av ett år. Det burde i allefall tyde på at det var flere kull som benyttet seg av dette hiet, om de ikke var født i det (og ikke nødvendigvis av samme årsklasse). Dette er et av 12-15 hi som jeg vet av, og som er i bruk, innenfor 1 km radius av der jeg bor.

 

Å stenge alle lufteluker for grevlingen på denne tida av året kan være et lugubert prosjekt, ettersom du aldri vet om det er grevling inne, eller unger som ligger igjen ute. I verste fall kan du få gravd opp utrolig mye grunnmur på kort tid. De kan være effektive når de bestemmer seg...

Link to comment
Share on other sites

Hvor sikker er du på at det er snakk om to voksne hunner? I Hine Hårde fanga jeg 11 grevlinger fra samme hi i løpet av ett år. Det burde i allefall tyde på at det var flere kull som benyttet seg av dette hiet, om de ikke var født i det (og ikke nødvendigvis av samme årsklasse). Dette er et av 12-15 hi som jeg vet av, og som er i bruk, innenfor 1 km radius av der jeg bor.

 

Å stenge alle lufteluker for grevlingen på denne tida av året kan være et lugubert prosjekt, ettersom du aldri vet om det er grevling inne, eller unger som ligger igjen ute. I verste fall kan du få gravd opp utrolig mye grunnmur på kort tid. De kan være effektive når de bestemmer seg...

 

 

Hvilke hunner er det snakk om her?? :wtf:

 

Har som jeg skrev i min første post ikke stengt alle permanent, men en kunn en provisorisk for og sjekke aktiviteten, som de letter vipper bort. Og at det er gravd under huset som bare rakkeren det er jeg sikker på hehe

 

Når klokka nærmer seg 11-12 på kvelden romsterer de noe jævlig, og huset har sigi 5cm i den enden de høres, ikke nå nylig vel og merke, men regner med at de har sikkert bodd der en stund siden huset ble bygd i 1890 hehe

 

 

Men DU får ha takk for et fonruftig svar etter utallige poster med bare uvesentlig dritt fra andre:)

Link to comment
Share on other sites

Hvilke hunner er det snakk om her?? :wtf:

 

Ettersom du snakker om to familier, regner jeg med at du mener to hunner med hvert sitt kull...?

 

Ut over det så lever grevlingen gjerne i "utvidede familiegrupper" bestående av flere voksne dyr og evt kull, så at du ser ulike grevlinger som bruker samme hi er forholdsvis normalt. Trenger ikke nødvendigvis å være en familie med hann, hunn og årsunger. Samtidig er de territoriehevdende, og ukjente grevlinger som kommer inn i "feil" revir vil ikke få noen varm velkomst.

Link to comment
Share on other sites

Greia var at alle utganger bortsett fra 1 er permant stengt, den siste ble dekket til med en lett plate som de vipper bort,

jeg så en smette inn på natta og gikk ned og satt opp plata igjen, neste kveld sto plata der fortsatt men 200 m unna så jeg en grevling.

 

Så om det 2 hunner eller ikke aner jeg ikke, derfor jeg spurte om de kan være ute i flere dager uten og besøke hiet eller om 2 revir ligger så tett:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...