Jump to content

Kobberkule i .224 - hva er det for no rart?


ko-stens

Recommended Posts

Det dukket opp en kar på døra mi her med et par esker med noen dreide kobberkuler til .222'en. Jeg har ladet noen skudd for han før og skal lade opp disse.

 

Det står Performancebullet.no på eskene, og den ene kula er vanlig "helmantel", Target 45 grs,, som det står, og den andre er en hulspiss HPFT 45 grs. Det er 25 av hver.

 

nettsiden fungerer ikke lenger, så lurer derfor på hva dette er for slags kuler. Er det massive kobberkuler? Hvordan funker noe slik i fugl (helmantelen altså)?

 

Kan jeg bruke ladedata som for vanlige 45 grs på disse?

 

Hadde tenkt meg litt småslappe ladninger med 13 - 14 grs N-110 og lengde på noe i nærheten av 53,5 mm.

Link to comment
Share on other sites

Er det denne kula du tenker på Knut Olav?

normal_2012-04-11_13_58_59_%28Small%29.jpg

 

45grs PBP.

 

Har ladet og skutt litt med denne i 223 og brukte da N130 og data for 50grs kuler.

Jæklig flaut, men jeg finner ikke igjen dataene mine på denne ladningen :oops::oops: Og jeg som er så nøye på å notere alt slik i boka, huff. :oops:

Har skutt noen måker til en som skulle ha de til utstopping. Kula var effektiv med knall og fall på skuddstedet, sikkert pga den butte spissen med veldig skarpe kanter. Veldig lite ødelagt på fuglene. Men, fikk inntrykk av at de rikosjetterte veldig lett.

Link to comment
Share on other sites

Takker Kjell Olav!

 

Det er akkurat de kulene der som ligger og venter på å bli trykket ned i hylser.

 

Har N-130 liggende, og så er det nok bare å bruke ladedata jeg har fra før til 50 grs Norma fmj eller Sako Speedhead. 50 grs er nå tross alt bare 50 grs, og de peker samme veien mot andre siden av løpet, så bør ikke være store forskjellene her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...