Jump to content

Utgangshastighet.


358 Norma magnum

Recommended Posts

Testa noen hjemmerulla patroner her før påske,ikke mange,og fikk varierende hastigheter.

Det varierte med 20 m/s

Veier alle landinger så kruttvekt er helt lik. Patronlengden er og lik.

 

Stiller ett generellt spørsmål,uavhengi av kaliber.

Hva/hvilke faktorer avgjør utganshastighet.

Hva skal enn se etter,måle osv,

 

Hadde vært interressant å høre hva dere andre har gjort for erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Hylsevolum er en faktor. Det kan variere fra et hylsemerke til et annet og

i tillegg så kan det vere variasjoner innefor ett og samme hylsemerke.

 

Temperatur som endrer diameteren i løpet er jo enda en faktor. For hvert skudd

så øker jo temperaturen og endrer toleransen i boringa. Nå skal jeg ikke si noe

om hvor reelt dette er, men det er nå tross alt en faktor avhengig av hvordan du

måler resultatene dine ved kald eller glovarm pipe.

 

Hva krav man skal ha til repeterbar hastighet er også litt flytende og har sikkert

individuelle meneinger.

 

En annen ting er jo at selv om du veier nøyaktigt, så er det jo noen få kruttkorn som

går mellom f.eks 23.5-23.6 grain. En patron kan vere krutt nok til å bikke grensen til

f.eks 23.5 grain, mens en annen patron kan ha noen kruttkorn mere og vere rett under

grensen til 23.6. Du vil uansett lese 23.5 på vekta di.

Link to comment
Share on other sites

Du får like store variasjoner på fabrikkammo også . Dette spikkulerte jeg veldig på for masse år siden og var sikker på at cronografen var problemet men til skytterlaget bestilte jeg en av de dyreste/beste merker som kåster tre ganger mer enn den vi hadde som også var nesten ny.

Jeg har satt begge etter hverandre fra ca. 3.5 m og variasjonen er tilnermet lik . Har kjørt fabrikkammo som har avvik på 30 m/s på 10 skudd som det meste . Opp til det har jeg også hatt min ladete ammo men opplever skjelden over 20 m/s ladet med progressiv presse . Men med disse variasjoner samler ammo'n helt upåklagelig på 600 m . Kan også nevnes at jeg har hatt avvik på 15 skudd på 7 m/s med halspresset ammo og i det store og hele mindre avvik på slike hylser .

Link to comment
Share on other sites

Har du lest gjennom bruksanvisningen for avstand mellom mynning og din kronograf? I min står de: Lagre rifle minimum 10 ft. (3m, du bruker 2) Jag bruker normalt mellan 4 - 5m. For å kunne måle gjevn hastighet må rifle / kronograf monteres rakt i forhold te hinanden. Skudd må og plasseres på samme sted gjennom kronograf gjentatte ganger. Derfor er gode sekker / støtte frem / bak et godt hjelp middel.

 

Sent from my Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Høggern: Eg bytta krutt frå norma 202 til VV N150, det resulterte i jevne utgangshastigheter på dei 5 prøveskudda. Med norma kruttet hadde eg rundt samme hastighetspredninga som trådstarter beskriver.

Men for all del, eg kan jo hatt flaks med desse 5 skudda og. Uansett, alle komponentane var dei samme og framgangsmetoden var den samme samt. vegde kruttet.

 

Meiner du at det ikkje kan være kruttet sia du spør?

 

MVH Svein

Link to comment
Share on other sites

Hylser kan variere en del i vekt.

I tillegg kan "hvor hardt kula sitter" variere. Begge disse to faktorene kan ha noe å si. At kruttet i fra samme boks skal variere voldsomt i brennhastighet kan jo være mulig. Men ikke det første jeg hadde tenkt på som grunn.

Link to comment
Share on other sites

Kor nøyaktig er ein vanleg kronograf? (chrony, pro chrono)

Hvis ein har rett avstand, vinkel frå skot til skot, kor stor feilmargin har sjølve kronografen?

Ser ein får lengere og dyrare kronografar, lengere vil gje betre måling av hastigheita. det er vel nesten snakk om nano sekund som kronografen reiknar på den tida det tar frå fyrste fotocelle til neste, for meg virkar det nesten for godt til å vere sant at dei kan reikne dette heilt nøyaktig..

Link to comment
Share on other sites

Brennhastigheten er nok den samme, men kanskje det kan være at det eine kruttet brenner jevnere?

Mulig, spesielt om du er i et lavt trykkområde kan jeg være tilbøyelig til å være enig.

Men så lenge hylser ikke er sortert på vekt, patroner med tyngre "uttrekkskraft" enn vanlig ikke er sortert ut, det ikke er kronografert samme dag, osv, Så er det vanskelig å konkludere noe.

Link to comment
Share on other sites

Ser ein får lengere og dyrare kronografar, lengere vil gje betre måling av hastigheita. det er vel nesten snakk om nano sekund som kronografen reiknar på den tida det tar frå fyrste fotocelle til neste, for meg virkar det nesten for godt til å vere sant at dei kan reikne dette heilt nøyaktig..

 

Det er langt i fra nanosekunder! Selv om ei riflekule kan sies å gå styggfort, så er det i elektronikksammengheng temmelig trege greier. V0 800 m/s vil jo si at en meter tilbakelegges på 1/800 sekund, dvs. 1,25 ms. Eller 1250 us. Eller 1.250.000 ns. Hvis vi nå sier at avstanden mellom pick-upene på kronografen er 0,25 m, så tar det kula ca. 312 us å passere. Nå skal jeg ikke påstå at jeg vet nøyaktig hvordan en kronograf fungerer, men jeg vil tro at det brukes en teller av noe slag. Starte telleren når 1. pick-up aktiveres, og stoppe den når 2. pick-up aktiveres. Hvis denne telleren går med f.eks 1 MHz frekvens, så vil den rekke å telle til 312. En frekvens på 1 MHz er ikke rare greiene. Klokka i pcen din går antagelig 2-3000 ganger så fort.

Link to comment
Share on other sites

Seinbrennende krutt og lett kule gir ofte variasjoner. Patroner som gir "lik" hastighet i +20 kan gi store variasjoner i -5. Ei pipe som nærmer seg utskutt gir ofte større variasjoner. N160 og over 65gr krutt så kan det hande man får jevnere hastghet med magnumhetter. Sette kulene ut mot bom gir ofte jevnere hastighet. Likt kulehold er ofte der man kan hente mest. Viktig å skyte på samme sted i chronografen. Magnumkaliber bør ofte ha litt ekstra avstand (5m).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...