Jump to content

Tips - Redding body-die :


Mikko

Recommended Posts

Har ei rifle som er veldig trangt kamret, og har ofte hatt problemer med forme hylsene presist nok til å kamre i rifla.

Kjøpte ei Redding body - die, og nå er alle problem løst. En kan se at dien dytter litt ekstra etpar steder på hylsekroppen, det blir noen små lyse felt, og det er det som skal til. Det er ikke mye, men nok til å få kamra i et kresent våpen. Koster ca 250 ,- vel verdt pengene.

Link to comment
Share on other sites

.. og at body-dien også kan benyttes til ferdigrulla ammunisjon fordi den har god klaring rundt hylsehalsen.

 

wtf!

 

Kan utdype den litt? Er det for å presse ferdigrullet som kamrer trangt?

 

Eller er lade-feberen så langt fremskredet at selv ferdigrullet må gjennom diene for å gi rette "feelingen"?

Link to comment
Share on other sites

For å ha sagt det, på alt amerikansk står det advarsler, de som produserer vil ikke ha skylda for ulykker. På body-dien står det at en ikke skal presse ferdig ammo.

 

Jeg sier heller ikke at du skal gjøre det, men JEG presser ferdige skudd i body-dien, ja. Det er ikke noe som presser på hylsehalsen, og det er ikke noe som er borti tennhetta.

Ulempen er at det tar enda mer tid. Patrona må smøres litt, jeg bruker Imperial voks som jeg påfører med fingeren. Etterpå må selvsagt hver patron tørkes ren for fett. Men så blir de fine.

Dette er kanskje tidkrevende dersom en skal lage tusenvis av skudd, men for meg som lager og skyter opptil 500 i året, går det fint. Jeg koser meg når jeg lader, og tida spiller ikke så stor rolle.

Det går evt an å bruke body-dien bare på jaktskudd, eller på de en skal bruke i en konkuranse, så er en helt sikker på at alt kamrer som det skal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...