Jump to content

Ny demper


gle

Recommended Posts

  • 1 month later...

Har begge, litt vanskelig å sammenligne effekt subjektivt da jeg bruker de i hhv 6,5x55 (TMM4) og 9,3x62 (Maxim). Ifølge reklamen demper vel Maxim bedre, er mindre, stålforsterket og tåler dermed fler skudd samtidig som den er billigere. Om valget står mellom TMM4 og Maxim ville jeg derfor valgt Maxim.

 

Om du først er villig til å betale litt mer ville jeg sett på Hausken. Kjøpte min Maxim'en fra J&F for 1700,- i fjor; da var det liksom greit å teste. Ville ha kjøpt Hausken om jeg først måtte opp i den prisklassen. I lavere prisklasse er også S&L og sikkert Sonic45 verdt å overveie. Hadde en S&L Hardcore en god stund; fornøyd med den egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Koster kroner, men her får du for penga også.

Nå skal jeg hetse Hausken, så hold fast... Jeg har både CMM/ Maxim og Hausken, og har hatt både Reflex og Vaime

 

Hausken insisterer på å lage innmaten i alu. Det er et pillråttent materiale imot kruttgasser. Det vises inni alle aludempere en ser. Baflene eroderes bort per omgående, eller iallefall ila noen få tusen skudd. Mainnskit. Angivelig bytter han dette om du sliter det ut, men da har du allerede irritert deg på dårlig demping og trolig rar presisjon en stund.

Dessuten er "rekylbrems" delene så og si fraværende i Hausken, kula flyr mye lenger før kruttgassene "fanges" - trolig for å spare aluminiumsdelene - resultatet er elendig rekyldemping ift. f.eks. ATec Maxim. Jeg er ikke overbevist om at jeg merker forskjell i rekyl med og uten demper.

 

MEN man får titanrør, så man kan skyte magnum, og man kan skyte den varmere, aluen inni går til helvete, men det synes ikke utenpå... Og lyden dempes godt.

 

Maximen har stål der det teller, og en "brems" som arresterer en god del av rekylen. Mini-ØKH (5år) overlevde greit å skyte med 308, uten for mye "månefase" i panna. Bafflene er også stålplater, og holder. dessverre er den full av pakninger og har rør i alu, så skyter du den for varm så brenner pakningene, og røret kan sikkert bule - men det er tjukt, og jeg har ikke hørt om det. Men pakningene brenner...

Hold den på en vettug temperatur, og den vil vare og vare - eneste ankepunkt er svartmalingen på dem, den får lett riper og skader. Anders må lære seg å svartmale :wink:

 

Ønskedemperen min er en A-Tec Maxim (for tjukt løp) med titanrør, eller selvsagt en Hausken Titan med Ti- eller stålinnmat og bedre rekylbrems.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har forskjell i rekyldemping blitt vurdert i noen av de mange lyddempertestene som har blitt publisert de siste årene?

 

Jeg har forøvrig kjøpt meg en Sonic45 som skal på 7mm WSM'en min. Har en A-tec CTM4 på en Browning A-bolt med ca 47cm pipe i 308win. Til et jaktvåpen er denne super. Demper "godt nok" og er veldig lett sammenlignet med Maxim, Sonic45 etc. Ulempen er rein alu-innmat som blir fortere slitt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...