Jump to content

Alternativt baksikte til Umarex Beretta 92FS?


kallisti

Recommended Posts

Jeg anskaffet meg nylig en Umarex Beretta 92FS pellet-pistol, og til prisen er jeg absolutt fornøyd med kjøpet. Estetikk, vekt og ergonomi passer meg perfekt. Ble også faktisk imponert over treffsikkerhet og penetrasjonskraft på noe som vel kanskje må betegnes som et leketøy. Men jeg må innrømme at jeg ble skuffet over det justerbare siktet.

 

Jeg er har litt erfaring fra pistolskyting i klubb fra før, og er for det første vant til at justering gjøres klikkvis. Umarex-siktet bare løsner når man skrur det opp, det er således helt trinnløst og må justeres manuelt med fingrene før det skrus fast igjen. Videre har jeg alltid skutt midt i blinken, selv på presisjonsskiver der det vel i utgangspunktet anbefales å stille inn på løpende mål. Alle fibre i min kropp stritter imot denne sikteformen, og jeg ble derfor dobbelt skuffet over at siktet er stilt inn på løpende mål som standard (noe som også indikeres av siktebilde-diagrammet i manualen), og ikke er justerbart i høyden. Siden det finnes såpass mye tilbehør til disse pistolene ble jeg etterhvert frustrert over at jeg ikke finner et skikkelig baksikte til denne pistolen.

 

Er det noen som vet om et høydejusterbart og gjerne klikkbasert sikte til denne pistolen? Kan jeg eventuelt modde på et slikt et, designet for en ekte Beretta? "Festesporet" ser likt ut som på min Umarex, men noe sier meg at det i beste fall må slipes til, og "skruehullet" for festing må utvides. Har minimal teknisk innsikt i slikt. Er dette et dødfødt, eller uforholdsmessig dyrt prosjekt?

Link to comment
Share on other sites

Du får stillbart baksikte til denne. Mener å huske at XXL har hatt slike. Men de koster litt. rundt 400-600. Det er samme baksikte som på Colten tror jeg.

 

Du får også kjøpt en skinnemontasje som du trer innpå der baksiktet sitter. Da kan man sette på pistolkikkert eller rødpunkt. Jeg har en sånn skinne, og mener jeg betalte 150kr for den.

 

Du ser det justerbare siktet her http://umarexboysclubforum.myfineforum. ... t1151.html

 

Du finner sikkert noe her http://www.shopwiki.com/l/Adjustable-Re ... Rear-Sight

Link to comment
Share on other sites

Hei. Så ditt innlegg, men tok sin tid før jeg fikk registrert

meg. Ser D52 mener slikt sikte kan fåes på XXL, men tror

du da må være heldig. Fondprodukter i SV har de, men stiv pris; ca 750. Jeg har mitt andre exemplar. Og har trimmet den. Gjør rundt 145MS. Det er SVÆRT viktig å IKKE la sleiden rykke/slå ut på dissea. Det ødelegger presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Når man ÅPNER/LØSER ut sleiden for å komme til magasinet... Altså, om en bare trykker ned utløserhendelen, og lar det stå til, lar løpsleiden fare/rykke ukontrollert frem, smadrer denne metallgods og komponenter. Resultat er slark i hele løp/sleide, og den sprer sånn ca. 10cm på 10 meter. Ikke særlig. Returfjæren som holder det hele fast og i spenn, svekkes følgelig også. (Kan følgelig strekkes opp evnt. byttes). Min smeller som en .22. Ved åpning TILRÅDER jeg sterkt: høyre hånd rundt skjefte, venstre pekefinger under løpsmunning og- venstre tommel presser ned utløser. Da åpner en sleiden kontrollert, uten skader

Link to comment
Share on other sites

Beretta har en kraftig spennfjær i løpsleiden. C.1911 er generellt noe mindre hardtskytende og litt mer sensibel, er min erfaring. Imidlertid er det sentrale at ved fri utøsing av Berettssleiden, møtes gods mot gods i hard kraft. Har du ikke hatt problem med din Colt, er det jo bare å være glad for det. Har erfaring med både skarp og Co/4.5 utgave Beretta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Beretta 92 i co utgave selv i ca 5 år, og kan ikke si at Berettaen gikk bedre eller var mer "hardtskytende" eller at Colten er mere "sensibel" på noen måte. Så den påstanden støtter jeg ikke sånn uten videre, hvor har du det fra egentlig ? Noe du bare sier ut av det blå virker det som . De er begge oppgitt til samme hastighet, og skyting i krono bekrefter jo det også. 0(selv om noen nettsteder skriver at Berettaen er oppgitt med 110m/s)

 

Å sammenligne en luftpistol med et skarpt våpen er jo bare tull. Hva annet enn utseénde og vekt er sammenlignbart her ??

 

Beklager, men jeg er ikke helt fortrolig med dine påstander. Hadde vært fint om fler kunne dele sine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Takk for info og innspill, alle sammen! Jeg har regga meg på Umarexboys og spurt vedkommende med comp sights der om hvor han fikk sine fra, drar også innom XXL snart og hører hva de kan skaffe meg.

 

Når det gjelder dette med sleiden, er jeg også svært interessert i å høre folks erfaring her! Jeg er nemlig av typen som finner det tilfredsstillende å slippe sleiden *KLIKK* mens magasinet ruller ut på siden etter en skuddserie. Det står ingenting i manualen om slik behandling skal ha noe å si for presisjonen. Over hvor lang tid er det snakk om, egentlig? Er jeg allerede ute å kjøre etter 20-30 "klikk" der min pistol står nå? Spør da Zodiak, ser at det er uenighet om dette.

 

Også til Zodiak: Hvordan får du "trimmet" en Umarex Beretta? Her ble jeg interessert merker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk først presisjonen, går den greit på ca. ti meter, er den sikkert ok. Press forsiktig løpsleiden ned mot ramme, bør etter min mening ikke være slark/dødgang her. Ang. hastighet, så legger jeg for min del ingen vekt på om det oppgis 110 ell. 115 ms i en eller annen brosjyre ell. nettsted. Det blir for meg hipp som happ. Slikt varierer, samt variasjoner innenfor helt identiske modeller. Mitt eksemplar har jeg hatt åpen fire ganger, kronografert før og etter hver gang. Byttet/justert div. fjærer og komponenter. Under optimal temp., kan den komme opp i ca. 480 fts. (140-145ms) Men også ned og rundt 135ms. For trimming Co2 våpen, er det å sette i slappere ventilfjær, som slipper gjennom mer gass, samt etter vurdering sterke hammerfjær. Og få fullt drag på hanen. Det må understrekes at disse pistolene ikke er enkle å få sammen. Det er flere fjærer og komponenter, samt styrepinner som skal på plass samtidig. Om en ikke har erfaring med dette og ikke evnt. har kontakt med en b.maker, er det ikke å anbefale å åpne den.

Link to comment
Share on other sites

Løpssleiden er helt fast, dog er det bittelitt slark i "løpet" (delen av sleiden som ville utgjort løpet på en ekte kruttberetta) når dette presses ned. Men jeg har sjekket dette mot det faktiske løpet både i forkant og bakkant, og denne slarken har ingen betydning for pelletløpets posisjon. Så jeg finner ingen signifikant slark. Takk igjen, jeg tror jeg venter en stund før jeg ev. bestemmer meg for å tukle med den. :)

Link to comment
Share on other sites

Da kan du sikkert være fornøyd. Og etter min mening, avslutte praksis med å "klikkutløse" løpsleiden. For dette forhold: tok jeg ens ærend en tur innom en butikk her om dagen, og undersøkte en utstillingsmodell. Som jeg mistenkte, skranglet denne som en vellbrukt gammel vekkerklokke. Etter uttall klikkåpninger. Men dette, altså kun for info.

Link to comment
Share on other sites

De fleste "utstillingsmodeller" ligger bak glass, og er vel tvilsomt at de er "klikket" så enormt mye med. At de blir tittet på er nok en sak, men at de blir fiklet med så mye at de blir helt lealøse finner jeg svært usannsynlig.

 

Hvis det eksemplaret du besitter tydeligvis er så dårlig, så er jeg veldig nysgjerrig på hva du har brukt den til....

 

Men kanskje du er en slik som "modifiserer og mekker" og rett og slett skrur sakene til destruksjon ?Jeg vet ikke, men vet at det finnes slike personer der ute :) (det var et spørsmål, ikke en påstand)

 

 

Jeg er nesten fristet til å si at påstandene din er tatt ut av det blå... Det er ingenting i de som har rot i virkeligheten, etter min mening.

 

 

Min Umarex er 14 år gammel, og den er er brukt mye. Så mye at teksten/lasermerkingen på sidene omtrent er borte, Og det har ikke mer slark nå enn den dagen jeg kjøpte den. Og den er åpnet mye, fordi den er brukt mye. Den har hatt 2 servicer med bytte av pakning + tighting av ventilen.

 

Sjekket den nå. Og det lille som er av slark må nesten være der for at den skal gå an åpne.

 

I samme setning kan jeg jo nevne at det er noen som påstår at SA avtrekket er såååå forferdelig, fordi hammeren "løftes" idet man skviser inn avtrekkeren. Samme påstand ble også tilbakevist av flere da det var noe som ikke stemte. Og kom antagelig fra noen som ikke engang har hatt produktet i fingrene, men kanskje hørt det av en onkel som hadde en nabo, og denne naboen hadde lest at det var en fyr som hadde en sønn, og kompisen til denne sønnen hadde sagt at....................

 

 

Nei jeg finner dette litt snodig. Som sagt. Min Umarex har gått maaaaange tusen skudd. Og den har ikke noe mer slark enn en ny pistol, rett ut av esken.

 

så hva i all verden er det du har gjort med din Beretta ? Mista noe inni når du har plukket den i atomer ???

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...