Jump to content

Ikke akkurat liten & lekker - men gøy!


Trond

Recommended Posts

Jeg fikk pakke fra utlandet i går og ble mer enn en smule overrasket. Jeg hadde sett en haug bilder av geværet før og tok det av en eller annen grunn som gitt at kaliberet var ca 12 mm. Det var det ikke!

 

rev1.jpg

 

Tommestokken mente ca 16 mm (dårlig med måleutstyr på hytten) og jeg synes at det virker som om den er noe trangere enn 18 lødig. Men - 5 x "nesten 18 lødig" er likevel seriøse greier og ikke for pushlinger.

 

rev3.jpg

 

Noen som har sett et enda grovere revolvergevær?

Link to comment
Share on other sites

HeHe det var børsa si det :mrgreen: har sett flere av dine våpen på bilder du har lagt ut og denne er blandt mine favoritter. hvem har laget denne kreasjonen? er det et prøveprosjekt eller var dette våpenet en suksess i sin tid?

har jo hørt om "nyere" svartkrutt revolverrifler som var regelrett livsfarlige da de kunne finne på å antenne alle kammer samtidig.( info hentet fra en dokumentar på youtube om gml westernvåpen)

 

edit: klikka på bilde og ser det står LARSEN

Link to comment
Share on other sites

Dette er "nok en" Hans Larsen børse - med serienummer 1 fra ca1856-58. Det er dermed en mulighet til at jeg har den første og den siste av revolverriflene (# 14) hans. Heller ikke denne blir det skutt med så lenge jeg har den - og det håper jeg at blir lenge.

Link to comment
Share on other sites

Skikkelig stilig "børse"

Det nærmeste man kommer perkusjon, kolbe, revolver og digert hull som ligner er vel revoverhaglen som Colt lagde ca 1860.

Men den har på langt nær den mekaniske konstruksjon og utførelsen som vidunderet ditt har.

Hva slags rifling har geværet ditt? Eller hva med et bilde forfra?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...