Jump to content

12,17x44R


6,5-06

Recommended Posts

Hei jeg har en pen(?) rifle hengende som jeg gjerne skulle fått testet og muligens tatt med ut i skogen om jeg treffer blinken med den :lol: Den er fra ca 1871 om merkingen "H 1871" betyr årstall og ikke "Hær avd 1871" eller lignende og ser fin ut etter hva jeg kan se. Ønsker å komme i kontakt med noen i Trondheim som kan selge meg noen skudd samt se over den for å vurdere om den er i så bra stand som jeg håper og tror :D Om du lager skuddene selv, hadde det også vært morsomt å lære dette. Lader selv til mine andre vanlige rifler. Send meg gjerne en PM.

 

Ha en fortsatt god påske

Link to comment
Share on other sites

Og før du får for mange gode idèer, ikke stapp hva som helst slags krutt i den! Bruker du nymoderne krutt, kan du vinke farvel til rifla, selv om du vil få problemer med "vinke"-delen, da du vil mangle ei hand eller to. Pyrodex funker fint her :mrgreen:

 

Se om du finner en kar i nærområdet som har over middels peiling på svartkruttskyting, da kan også vedkommende se om rifla er forsvarlig å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Ta kontakt med noen på Svartkrutt.net, så finner du helt sikkert noen i ditt nærområde som kan hjelpe deg. Denne låsekassa er ikke herdet(de ble herdet ved ombygging til 8x58RD, som kan skyte røyksvakt). Denne må kun lades med svartkrutt(Pyrodex i nøden....). Det er mulig å få tak i både dier og hylser til denne. Jeg har masse patroner, men bor i Asker, så det er ikke så enkelt.

Link to comment
Share on other sites

hei,vist dette er ei senter tent rifle så får du tak i hylser hos S.A.R.A.Tenhetter kan du kjøpe i trondhein og kuler kjøper du hos clarry hauglund,du trenger ikkedie sett da dette er en enlkel skudder,Carry er forøvrigt veldig inne på svartkutt skyting,spør han om krutt og lade prosess.

Dette er jo ei veldig fin rifle,morro å kunne skyte rådyr med den,vet om ein somskaut elg med 12,17 uten problem.

Men husk på å pusse rifla øyeblikkelig etter skyting med svartkrutt,helst med kokende såpevann først,det ruster :mrgreen: veldig fort etter skyting med svartkrutt

Link to comment
Share on other sites

Jeg får snart inn diesett i 12,17x44R og så småningom får jeg en del nye hylser i 12,17x44R hvis det er intressant ellers lader du selv enkelt med en dor og treplate og en plastklubbe, kuler har Clarry Haglund husk å få med naturfett på-

Mhv Olav

Link to comment
Share on other sites

Ser at Alvestad (Hjemmelading.no) har hylser til 12mm Remington (12.17X44R), 37 kr stk. Hos Midway Norge koster de ca 49 kr. pr. hylse. Alvestad pleier å være rask med å sende, Midway No. tar lengre tid. (Kommer fra USA).

RCBS har die-set, men det koster : $ 283,95. (Varenr. 56588)

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...