Jump to content

Hjelp til innkalling


Hjorgel

Recommended Posts

Har et lite problem med min pbgv tispe på 10 mnd når det gjelder innkalling... Vi lærte henne å komme på fløyte ganske tidlig, og dette gikk som en drøm helt til nå i det siste. Nå virker det som om det går sport i å gi f... i å komme på kommando, og det virker som hun prøver å tirre matfar til grensen til vannvidd ved å komme inn akkurat så nært at jeg ikke klarer å få fatt i henne, for så å spurte ut igjen. Når jeg så kobler til langline for å korrigere henne kommer hun som en drøm igjen, så det funker ikke. Alle andre kommandoer utfører hun som en drøm, men akkurat innkallingen er blitt helt håpløst. Ja hun er i puberteten nå, men er så rart at dette er det eneste hun ikke lyer på? Noen tips til hva jeg skal gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo dachs da, men hatt samme problemet. Syntes jo alikevel det er rart at hun "ombestemmer" seg nå og ikke vil lystre alikevel og det er helt sikkert alderen altså!

 

Jeg har i allefall den teorien at en hund alltid gjør valgene etter hva som gagner de best. Her var løsningen masse SUPER godt godis og slapp hunden rett ut igjen etter at den hadde kommet inn. På den måten betød ikke innkalling slutt på moroa, men noe supergodt før han fikk ut å leke igjen. Dette begynte jeg treningen på i hundegården. Deretter lot jeg han gå alene fra gården og inn, da la jeg masse godis rett på innsiden av døra. så litt og litt lengre ute. Nå har han fått lov å leke med de andre hundene ute på jordet og kommer som en kanon når jeg roper.

Det skal sies at om han kommer over noe ferske spor på jordet så glemmer han seg og, så det hender nok de fleste med jakthunder. Alikevel så føler jeg ikke da at det trass fra hunden, men hodet som kobler litt ut ;)

 

Det å leke med hunden føler jeg har vært en god ting. Da får du de oppmerksomme på deg. Ser sikkert veldig bra ut der jeg løper rundt, hopper og spretter på jordet, men hundene syntes det er moro og kommer meg gjerne i møte i håp om litt fart og lek.

 

Håper det løser seg for dere :)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok veldig typisk alderen. Fortsett å jobbe med dette, og ha litt mer kontroll på henne enn før i en periode. Får hun det for seg at hun kan gjøre som hun vil nå vil grunnlaget dere har kunne bli noe svekket, men sannsynligvis er hun på nett igjen om noen måneder :) bortsett fra i løpetid, men da er det ikke noe sjakktrekk å slippe uansett...

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med slikt, er at hunden er leken, samtidig som den tøyer grensene.

 

Omgå trassen/grensetesting/lekenheten ved å bruke noe hunden liker. Ikke stå og forvent at hunden ikke kommer. Skaff oppmerksomhet, snu ryggen til, og sett dere på huk.

Bruker dere godbit, så vent med å gi denne til hunden er koblet til line. Samme med leke.

;)

 

Jo morsommere hunden syns det er å komme, jo kjappere kommer den

 

Hunder er forskjellige. Så, ikke alt som funker for alle

Link to comment
Share on other sites

Langline kan vere eit godt verktøy. Det hindrar hunden til ein viss grad å feile (stikke av).

Støttar ellers Smygen og eies sine forslag. Det kan og hjelpe og gjere seg interessant for hunden.

Ver konsekvent og belønn hunden når den kjem inn.

Link to comment
Share on other sites

slapp hunden rett ut igjen etter at den hadde kommet inn. På den måten betød ikke innkalling slutt på moroa

Veldig godt poeng, hvis innkalling betyr ros&kos og så fortsatt lek blir det nok enklere. Å provosere frem litt misunnelse eller sjalusi kan fungere, som å snu ryggen til og trekke frem en leke hunden liker (vi kunne alltid lure vår med å snu ryggen til og lage susselyder :mrgreen: ). Hvis hunden lar seg "lure" er det ros&kos og så ut igjen. Ellers høres det nok ut som tenåringsfakter, tålmodighet er vel eneste løsning på det.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips og innspill. Langline funker ikke. Hun vet forskjellen på det å være uten line og det å ha linen på. Når vi bruker langline kommer hun som et skudd hver gang! Vi slepper henne på en stor inngjerdet lekeplass nå for å trene på dette, og kobler henne aldri når vi prøver å få henne inn. Men problemet er at vi til slutt må tvinge henne opp i et hjørne for å i det heletatt få tak i henne, og så når vi slepper henne er det samme greia i to nye timer... Godbiter funker ikke, det beste hun vet er pølse, men det er ikke like godt som følelsen av frihet virker det som :roll:

Jeg har en ting jeg ikke har prøvd, og det er å bare forlate henne inne i inngjerdingen for å se om hun kommer da.

Link to comment
Share on other sites

Trenge hunden opp i et hjørne, kan ødelegge for innkallingen

Hvis det kommer etter at det har blitt forsøkt med lokking og godbiter, så kan det ødelegge. Godbitene og lokkingen kan da gi en negativ ladet opplevelse i ettertid.

 

Ikke alltid like enkelt, dette

 

Kan være at slipp på innegjerdet område, kan være løsningen, ja. Rope på henne når dere går...... overse henne, til til hun til slutt kommer, for så å rose.

Skulle hun begynne å tulle..... snu ryggen til, og ignorer.

Sørg for å ha god tid

;)

Gjerne gå en god tur i bånd først, for å bruke opp overskudds energien

Link to comment
Share on other sites

Brukte pakketau (slik hvit på rull som er hos byggevarehandlelen) når jeg trente innkalling med tyskern jeg hadde.

Bare å klippe av og knyte på nytt om det blir knute. Og 500 meter så bikkja kan gå laaangt uten å klare å stikke :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha begynt å kreve at hunden skal komme på innkalling, begynt helt på nytt igjen, altså med hunden veldig nærme, så jobbe seg sakte men sikkert utover. Kan og være lurt å bytte komando, til feks en fløyte eller hit. Om du bruker "kom" så er det et ord som blir mye brukt og blir litt utvaska. Jeg bruker hit når jeg absulutt vil ha inn hundene.

Link to comment
Share on other sites

Fekk eit tips av ein med god erfaring innan trekkhundar.

Han sa at hvis ei bikkje berre stikk av, så kan ein ta med bikkje til eit terreng som er ukjend for bikkja, når bikkja stikk av skal ein forlate staden for så å kome tilbake ein del timar etterpå, poenget er at bikkja skal bli redd for å ha mistet deg og vil ikkje sleppe deg for langt av synet seinare. har prøva dette ei gong, og bikkja kom omsider tilbake, men nokon mirakelkur trur eg ikkje det er.

 

Men vil bikkjer ha den uvanen å stikke av etter puberteta? eller vil dei roe seg med åra?

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg noen trekkhundfolk og de er ihvertfall ikke de som har bikkjene sine mest løs eller som lar de utviklet ett søk til senere!

 

Hvem i sine fulle 5 vil trene en drivende hund som skal søke vekk fra fører og finne tilbake hver gang slik?

Risken med den metoden er jo å få seg en skopusser de luxe. Man risikerer jo at man får en hund som man sere hele tiden

med den treningsmetoden! Men sikkert fint på en trekkhund som skal kløve løs men ellers aldri går mere enn spannets lengde unna fører

Link to comment
Share on other sites

He he ja det er mange sære metoder der ute! Landin mente at en burde alliere seg med noen kompiser som stod plassert ute i terrenget med grytelokk, når bikkja ikke kom på fløyta var det om å gjøre for disse å lage sånn leven at bikkja ble skremt tilbake til hundeføreren :lol: . Men dette gjelder fuglehunder, og ikkje en drivende hund så dette utgår med høye kneløft! Får bare ta tiden til hjelp og være så tålomodig jeg klarer!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...