Jump to content

Polering av M2 stål


smaug

Recommended Posts

Heisann,

 

Etter sikkert 20 år så fikk jeg min far til å lage en kniv av min gamle Gerber jaktkniv. Jeg fjernet håndtaket lenge før jeg visste hva for en kniv jeg hadde mellom fingrene den gangen, nemlig en Gerber A425(fant jeg ut i dag). Jeg skjønte tidlig at den var noe sær siden den var umulig å kvesse på alt av normal utstyr vi hadde den gangen. Stålet er jo helt ufattelig hardt!

Hadde jeg visst mer om den den gangen jeg fjernet håndtaket, som jeg syntes var kaldt og ubehagelig å holde i(laget av støpt aluminium) - hadde jeg nok latt den være slik den var og heller satt pris på de kvaliteter som fulgte med Gerbers design.

 

Nuvel, etter mye om og men fikk jeg altså fattern til å lage en ny slirekniv av dette bladet med tilhørende slire i lær med rand. Kniven er flott og helt topp til sitt bruk nemlig jakt og fiske. Likevel etter 20 år med knoting, så har det blitt en del litt stygge slipemerker her og der. Ikke noe alvorlige greier men det skjemmer litt totalinntrykket synes jeg av en ellers fin kniv.

 

Hvordan får jeg polert og kvesset dette stålet? Jeg har filtskive men hva kan brukes som polermiddel og er det evt noen filtskiver som er bedre enn andre til dette bruket?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Om du vil forbedre finishen på hele bladet må du nok til hardere verks enn en polerskive.

Diverse bear-tex (Norton) og scotch-brite (3M) produkter vil gjøre en grei jobb.

Polering av et blad som brukes er litt bortkasta da det fort blir litt riper og flekker.

 

Eggen slipes og poleres som en vanlig kniv, det tar bare noe lenger tid om du er vant med mykere stål. Det eneste bryneutstyret som kan gi et problem er vannsteiner. På eggen er det fordel at filtskiva er relativt hard, ellers har den en tendens til å overpolere (runde av) eggen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svaret mr.

Jeg skal ikke ha en "som ny finish", dette er en brukskniv men jeg kunne tenkt meg å få polert bort litt slipemerker her og der slik at overflaten er glatt og fin. Bear-tex speed-lok utstyr har jeg også så det lar seg gjøre. Har for øyeblikket nå kun rød pad for hånden.

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok best med den fineste varianten. Kjenner ikke fargekodene sikkert, men rød er vel kanskje det groveste?

Pass på at den roterer riktig vei i forhold til eggen og spissen så den ikke hekter.

 

Det finnes diverse produkter som ligner visklær tilsatt slipepartikler som fungerer bra for å fjerne flekker. De er litt i groveste laget, men er bedre enn rust:

http://www.knifecenter.com/item/UC135A/ ... eraser-one

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...