Jump to content

Invitasjon til Myrkongestevnet på Evje lørdag 31/3


I.E

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg vil med dette invitere jegere/ jaktfeltskyttere til det tradisjonsrike "Myrkongestevnet" på Evje i Aust - Agder kommende helg.

Dette er en DFS feltskyting som passer godt for jegerklassen, med relativt store blinker og kjente avstander. I tillegg har løypa artige innslag som stålmål man må treffe for å få opp nye blinker. Flere i jegerklassen har skutt fullt hus. Man starter med innskyting, så det er ingen krise om børsa ikke er innskutt.

 

Løypa er som følger (for jegerklassen):

 

Innskyting: valgfritt antall innskytingsskudd på 200 meter elektronikk ( 2 min)

Hold 1: 6 skudd liggende mot 1/8 figur, 200 meter avstand, skytetid 2 minutter.

Hold 2: 6 skudd liggende mot c25 figur, 200 meter avstand, skytetid 35 sekunder.

Hold 3: 6 skudd liggende mot tvillinghjul, 200 meter avstand, skytetid 2 minutter.

Hold 4: 6 skudd liggende mot ulv/ hund ( stryk det som ikke passer 8) ), 200 meter avstand, skytetid 45 sekunder

Hold 5: 6 skudd liggende mot dobbelthold, 3 skudd i hver figur. 230 og 130 meter avstand, skytetid 50 sekunder

Hold 6: 7 skudd liggende på "vippa". Dette er et stålmål på 145 meters avstand. Når denne treffes dukker det opp tre nye figurer som skal ha to skudd hver.

 

I motsetning til på jaktfelt, er det ingen begrensninger i utstyr, unntatt maks 9 x på kikkerten. Dvs man kan bruke skytejakke og skytereim.

Link til påmelding/ veibeskrivelse: http://www.skytestevne.no/baneoversikt.php?id=3310" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Som dere ser av programmet har vi det travelt denne dagen, så det anbefales at man bruker mirageband :wink:

 

Mvh

 

Evje og Hornnes skytterlag

Link to comment
Share on other sites

I motsetning til på jaktfelt, er det ingen begrensninger i utstyr, unntatt maks 9 x på kikkerten. Dvs man kan bruke skytejakke og skytereim.

 

Mener dere her at det ikkje er vektbegrensing på våpen? eller er den begrenset til 4.5 kg?

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Beklager sent svar.

Når det gjelder jegerklassen, så gjelder de vanlige DFS reglene for "jegerklasse"

Måtte lese meg opp litt på de nå...

Jeg ser det er maksvekt på 4,5 kg, man kan bruke reim/ skytestropp, maks 9x på kikkerten ( det er lov med større kikkert, men den må skrus ned til 9x) - demper er selvfølgelig lov.

Tidligere skøyt vi en runde med DFS monduren, så tok noen av oss en runde med jaktutstyret også. Det er det jo slutt på nå desverre, siden jegerklassen kun er for klasse 1 skyttere. For min del skjønner jeg ikke hvorfor HV folkene kan skyte en gang med AG og en gang med DFS monduren, og vi "DFS jegere" ikke det samme med jaktrifla, men det er en annen diskusjon..

Vi som arrangerer skøyt i går, det gikk heller middels for min del. Får skylde på vinden ( 10 sekundmeter ) Men morro var det likevel!

For en som ikke er helt inne i dette her - hvilken klasse velger man til "Krag og knikkers"?

I verste fall, er det mulighet for påmelding på banen?

Da melder du deg definitivt på i siste laget, i jegerklassen! Da skyter en gjeng med nikkers, gamle britiske feltuniformer, dress og slips og mye annen rar bekledning. Hvor disse karene kommer fra har jeg ikke fått med meg, men de møter opp hvert år. Da er de bevæpnet med alt fra garand, Lee -Enfield, HV mauser og langkrag med åpne sikter. Påmelding kan skje på telefon eller på banen frem til kl 11:00

Ses vi da TBJ, jeg skal skyte kl 1215

Flott! Jeg er den ubermyndige standplassjefen på ulven og tvillinghjulet.

 

DFS skyttere kjenner godt til dette stevnet, da det har gått hvert år siden 50 tallet, og trekker opp mot 400 skyttere.

Denne invitasjonen går spesielt til jegere og skyttere med historiske våpen, for å understreke at dere også er hjertelig velkomne på dette stevnet!

Link to comment
Share on other sites

Flott arrangert stevne, det gav mersmak!

Flott vær, kjekt banemannskap og trivelig kjas i skytterhuset - perfekt!

En del skudd i hytt og pine men det gjør ingenting. Lever for og ikke av skytinga :-)

Havna på lag med en glad gjeng HV-skyttere som etterpå mente at neste år skulle de stille

med gammelbørser i Jeger etter AG-skytinga er unnagjort.

Meget pent skutt, 358 Win - hvor fant du lista?

På hjemmesiden til Evje fant jeg bare de foregående år.

 

TB

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...