Jump to content

Mål på Weaver-baser og QRW-ringer?


Streamdip

Recommended Posts

Hei,

 

Etter en jakttur til tyskland i jula, ble jaktinteressen løftet til et nytt nivå. Og jeg innså kjapt at det var på tide med en oppgradering av utstyret. Første ledd ble å få tak i en god skumrings/nattkikkert, så jeg endte opp med en Zeiss Classic 3-12x56 med ret. 60, som erstatning for min snart 20 år gml. hakko 3-9x42.

 

Det klør naturligvis voldsomt etter å få brukt ny-kikkerten nå med engang i innspurten av revejakta, selv om fornuften forteller meg at jeg bør ha is i magen til å fikse dette etter jakta og til normal skytetrening starter opp på skytebanen.

 

Pt. så har jeg en Heym Sr20 308. med det jeg antar er to-delt weaver-base, og som antakelig er i aluminium. Ettersom gml. kikkerten er 1" og Zeissen 30 mm, så ser jeg for meg nye stålbaser og QRW-ringer ettersom jeg ikke har lyst til å la kikkerten stå på rifla under fremtidig flytransport.

 

Problemet mitt er at jeg ikke har en brukbar jaktbutikk i umiddelbar nærhet, og jeg finner heller ikke informasjon hos Weaver eller Leopold om høyder og dimensjoner på alternative baser og ringer. Det henvises kun til rifle-spesifikke lister hvor selvfølgelig ikke Heym er nevnt med et ord.

 

 

 

Er det noen her som vet hvor jeg finne nødvendig info? Eller er dette jobb for børsemaker?

 

Forøvrig noen som har erfaring med QRW-ringer på Alu-baser?

 

Jeg kunne sikkert spurt om alternative løsninger, men jeg frykter at det kommer til å spore helt av... :lol:

 

Ettersom planen er fortsatt jakt i tyskland og etterhvert elgjakt som hundfører (går å venter på NEG-valp) er planen på sikt å handle meg en Heym 26B Luxus i 8x57 IRS med Zeiss Varipoint 1,1-4x24 på Frankonia i Tyskland. Da som hundefører og drivjaktvåpen.

 

Jeg har derfor ikke tenkt til å bruke unødvendig mye $ på heftige montasjer til boltrifla. Alternative løsninger innenfor samme kostnadsramme som Weaver/QRW tar jeg derimot gjerne i mot. :)

Link to comment
Share on other sites

Under "ordering info" på denne siden, så står det noe om høyder på de forskjellige:

http://www.leupold.com/tactical/products/mounting-systems-and-accessories/mounting-systems/qrw-mounts/

QRW 30mm Low – 0.84"

QRW 30mm Medium – 0.97"

QRW 30mm High – 1.09"

 

Jeg bruker forøvrig QRW-ringer på min Steyr Scout, som har hel weaver-skinne i aluminium. Dette går aldeles strålende, og ringene passer veldig tight og fint :)

Det ser heller ikke ut til å være treffpunktforandring når jeg tar av kikkerten og setter den på igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så disse målene jeg også, men ble ikke mye klokere...

 

Er oppgitt høyde fra toppen på basen til bunn i ringen? Eller midten av ringen? eller noe annet?

 

O.84" står for? Inches? Tommer? Cm?

 

Hvordan går dere forøvrig frem for regne/måle dere frem til hvilken minimumshøyde man må ha på ringene?

Link to comment
Share on other sites

Supert! Ellers så finnes det jo greie konverteringskalkulatorer på nett bare man vet hva man skal konvertere. :D

 

Men da finner du kanskje ut hva målene gjelder?

 

Dersom QRW funker med alu-baser kan løsningen være å ta med rifle og kikkert til villmarksmessa på Hamar til helga, og håpe på å få fiksa det der...? :think:

 

Hadde vært kanon med ny kikkert med lys nå som månen er på vei tilbake også...

Link to comment
Share on other sites

for omregning så er 1"=25,4mm

 

Dette gir:

QRW 30mm Low – 0.84" = 21.3mm

QRW 30mm Medium – 0.97" = 24,6mm

QRW 30mm High – 1.09" = 27,7mm

 

Dette er høyden til senterlinjen på siktet. Med 30mm mellomrør, så må du altså trekke fra 15mm for å få høyden fra undersiden av røret til toppen av skinna eller montasjen på våpenet.

Jeg ser at de ringene som jeg har måler ca 5,5mm og 12mm her, så de er nok da lav og høy.

Link to comment
Share on other sites

Takk for nyttig info 73alfa!

 

Det ser ut som om jeg må ha meg en tur på skytebanen å sjekke treffpunkt uansett i helga, etter mindre god skyting på morgenkvisten i dag. Og da kan jeg likegjerne bytte kikkert med en gang. Så jeg tar med våpen og kikkert på messa i helga, og satser på å finne rette ringer der.

 

Tror nok på sikt at det likevel er lurt å bytte alu-basene til stål. Men børsa må uansett til børsemaker for total "makeover" så snart jakta er over, så da kan jeg overlate base-bytte til han.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...