Jump to content

lens2scope - speilreflekslinse=spotting kikkert


jamez

Recommended Posts

Noen som har erfaring med disse?

http://www.lens2scope.com

 

Ser jo brukbart lovende ut i denne omtalen : http://www.tobiashjorth.com/lens2scope- ... ece-review

 

Jeg har flere fete nikon-linser så ser for meg det kan bli spennende f.eks. på min 300mm f/2.8 med 1.4x konverter...

Da får jeg jo effektivt 42x forstørrelse med 2.6mm utgangspupille!

 

Og på kameraet mitt er denne iallefall ufyselig skarp.

Ser ikke bort fra at jeg ser .22 huller på papiret på 400meter med denne komboen... 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått denne og har testet både med en 70-200mm f/2.8 og en 300mm f/2.8 linse. Prøvde med 1.4x konverter også.

300mm'ern er jo ikke akkurat "spinkel" optikk da - men det ga jaggu ganske så imponerende resultat også!

 

På 850meters avstand klarer jeg gjennom stuevinduet å lese skiltplate på biler med 300+1.4x. (skulle tilsvare 42x forstørrelse)

Leser også N'en på siden av skiltplata. Denne N'en er vel omlag 0.5cm tjukk? (~0.006mrad)

Jeg tolker dette dithen at man da kanskje ser .22 huller på 1000meter med denne komboen...

 

men det gjør man vel med et brukbart spotteskop også?

Link to comment
Share on other sites

kjøpte den her: http://www.augenblicke-eingefangen.de/c ... ?cPath=138

 

Kom på en uke.

1230kr me frakt fra tyskland - og så ble det moms+gebyr på 260kr... skjønner ikke helt hvorfor det ble 260 men... så 1500kr totalt...

 

Har ikke fått testet den mere nei. Regner og er ille vær her så det er litt dårlig sikt...

På kort hold gir den flott bilde. FABELaktig kontrast og fargegjengivelse. Null CA...

Men, nå er jo dette en linse til over 10k også - som er det råeste jeg har av kameralinser og tar avsindig bra bilder! Den gir oppløsning laaangt utover det bildebrikken på min d300 klarer å oppløse...

 

For andre som evt måtte ha en fet telelinse - så er dette virkelig noe å vurdere dersom man ønsker å ha en spotting scope til å bruke sånn av og til.

Evt til å ha med når man skal skyte på langt hold for å se treffa.

For min del blir nok bruken så begrensa at jeg aldri hadde gidda svi av masse penger på å kjøpe et dedikert spotting scope av tilsvarende kvalitet...

Link to comment
Share on other sites

Interessant!

 

Hva tror du om blenderåpninger og lysgjennomgang på denne komboen? Hvis du setter teleconverteren din på zoomobjektivet, og zoomer maks (burde bli 280mm f/4.0 ekvivalent) og sammenligner det med fastobjektivet på 300 f/2.8, ser du stor forskjell på lysgjennomgangen? (tenker ikke på skarphet, kontrast o.l., for det burde bli forskjellig. I tillegg får du vel en effektiv objektivdiameter på 70mm for zoomobjektivet, og 107mm for fastobjektivet...)

Link to comment
Share on other sites

maks utgangspupille på denne konverteren er 2.5mm...

dvs får så å si akkurat utnyttet hele "kapasiteten" på både 70-200+1.4x og 300+1.4x hele kapasiteten. (107/42 = 2.55, 71/28=2.53)

 

Syns 300 linsa ser ut til å gi et litt lysere bilde - men det skyldes nok en mer effektiv linsekonstruksjon med færre elementer... Utgangspupillen er jo samme... Kontrasten er ikke like strøken med 70-200+1.4 som med 300 linsa heller - men det er jo akkurat det samme som når jeg tar bilder med disse linsene. 300en er magisk! (Nikon AF-S 300mm f/2.8 mk1)

 

(noen bilder jeg har tatt med 300 linsa ligger her: http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_overs ... erid=71668 )

 

70-200 linsa satt på 80mm gir ikke like bra bilde som 8x42 håndkikkerten min - men det er jo heller ikke å forvente med 2.5mm blenderåpning vs 5.25mm ... Men, om jeg skrur opp 70-200'en f.eks. til 120mm ser jeg mer detaljer enn med 8x håndkikkerten...

 

Hadde vært spennende å prøve sammen med en 800mm f/8 reflex linse f.eks. Disse linsene skal vist være svært skarpe i midten og er dessuten kompakte/lette. Har ingen sånn linse da - så får ikke testet.

Spørs også om vibrasjon blir et større problem med så lett linse. 300mm'ern er 3kg og blir svært stødig på stativ.

 

hadde en 1.7x telekonverter før, men bytta den i 1.4 fordi jeg mista for mye lys og vibrasjon ble for stort problem under fotografering... til spotting-konverteren så tror jeg kanskje en 2x på 300 linsa hadde funka flott...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...