Jump to content

halvauto hagle førstegangskjøp


åtejeger94

Recommended Posts

hei jeg driver å lurer på om jeg skal invistrer i ei ny hagle en halvauto.

 

kriterier:

skal være mulig å justere til links.

kal.12/89

den bør være lett (under 3kg)

budsjett: ikke mye over 15000kroner

 

bruksområder:

skogsfugeljakt, duejakt, kanskje gåsejakt og selvfølgelig baneskyting

 

har tittet litt på remington, winchester, benelli og franchi

 

håper noe kan gi meg tips eller erfaringer med noen hagler! :)

Link to comment
Share on other sites

starte med det første, hehe

18/89 treng du ikke, hehe. Har Beneli pumpe 12/89 selv, eg er vel egentlig en magnum-frik, har grove skyts av rifle også, men etter å jaktet endel med 12/89 så ser eg ikke poenget med den lenger, selv om eg var av en helt annen oppfatning før.

Skal du ha magnum så klarer 12/76 jobben like bra som 12/89. Skyter like langt og mindre rekyl og billigere.

Hagle som eg syns du bør ta en titt på er: Weatherby SA-08

Kan ikke uttale meg så mye om den, siden eg ikke har fått prøvd den selv ennå, men regner med at den står i våpenskapet om noen måneder, hehe.

Den er rimelig, lett og Weatherby er kjent for bra kvalitet. Selv om det ikke er Weatherby selve som produserer den, så setter de ikke merket sitt på noe som er dårlig.

 

Men lykke til med kjøp av ny hagle :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg så lenge på Franchi Fast. Den mener jeg er justerbar med chimser mellom kasse og kolbe. Men sjekk gjerne om den kan moddes til linkes også. Dog det vil bli en linkes med utkast på feil side. Prøv gjerne en slik "modda" hagle før du bestemmer deg!

Link to comment
Share on other sites

Franchi fast kommer med shims for å justere fallet på kolben, disse shimsene er og skrået inn for å vinkle kolben mot høyre eller vis du da snur dem motsatt vei til venstre.

 

Du kan og snu sikringen på denne haglen, går å gjøre det selv men vis du kjøper ny er det nok ikke vanskelig å få selgeren/butikken til å ordne dette for deg.

 

jeg er venstrehend og har en Franchi fast one og for meg funker den ypperlig. at utkastet går til høyre merker jeg ikke noe til når jeg skyter og sikter på dyr og leirduer.

Link to comment
Share on other sites

12/89 Automater er det ganske mange av blitt på markedet. Under 15 000,- litt færre

 

Alternativene er

Winchester SX-3

Remington Versa Max

Beretta Xplor 400

Beretta 11/87 Sportsmann Supermagnum

 

Billige alternativer er

Churchill Maxi Mag Synt/Tre

Mossberg 935

 

Dyrere + 15 000,-

Browning Maxus Composite/Tre/Premium

Benelli SBE II

Link to comment
Share on other sites

12/89 Automater er det ganske mange av blitt på markedet. Under 15 000,- litt færre

 

Alternativene er

Winchester SX-3

Remington Versa Max

Beretta Xplor 400

Beretta 11/87 Sportsmann Supermagnum

 

Billige alternativer er

Churchill Maxi Mag Synt/Tre

Mossberg 935

 

Dyrere + 15 000,-

Browning Maxus Composite/Tre/Premium

Benelli SBE II

Beretta 11/87 sportmann??????? Den vil jeg gjerne se!!!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Remington Versamax er ei god hagle å skyte med da den har ganske høy egenvekt. Lader alt som jeg har testa av lerduepatroner , t.o.m gyttorp steelmax som er den lerduepatronen jeg mener flest halvautoer har problemer med. Slarkete forskjefte, men det er jo en remington.

 

Browning maxus er nok ei av de bedre halvautoene, på papiret verdens raskeste. Har hatt klikk med nevnte patron da hagla var ny. Skudd over 1000skudd uten puss å hagla går like godt enda. Meget liten munningsvipp, å kanskje den beste hagla i 12/89

 

Erfaringa jeg sitter med er at "alle" hagler under Franchi-prisklassen ikke fungerer optimalt i forhold til ladning.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Hvis du ønsker en ny halvautomat som spiser alt av patroner, uten å måtte justere og kalibrere, så er inertiamekanismen som benyttes i Benelli/Franchi/ATA overlegen. Har selv en Franchi Fast Black, og en god venn har en Benelli (husker ikke nøyaktig hvilken modell), som begge spiser alt av ammo. De ble anskaffet etter nøye vurderinger av mekanismetyper, og har ikke skuffet.

 

Skal du ha en lettvekter kan Franchi anbefales. Må du ha 12/89, så vil det føre til et meget begrenset utvalg av hagler.

 

Av de gassdrevne halvautomatene jeg har prøvd selv, så er det ikke noen som har virket en hel runde på skeetbanen uten problemer med mating. Se ellers denne tråden for mer info om mekanismetyper:

 

viewtopic.php?f=38&t=7951

 

Lykke til med ny hagle!

 

mvh

 

swr

Link to comment
Share on other sites

Hei, vist du skal på jakt der det blir brukt patroner med høy rekyl ville eg ikkje kjøpt en lettvekter, men heller satset på noe på rundt 3,1kg + (Bare med rein tanke på rekylen selvfølgelig).

 

For eksmpel Baikal MP-153 eller Mossberg 935

Bikal MP-153: http://beverensport.no/default.pl?showP ... ageId=1501

 

Mossbegg 935: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2899

Link to comment
Share on other sites

Maxus eller a400 er vel de som passer specs'ene dine best

Har selv sx3 og er veldig fornøyd, men den er litt tyngre enn kriteriene dine

Går du ned til 12-76 har du mer å velge I eks lettvekterene fra franchi

Ellers så har vel fabarm "ekte" links halvautoer hvor og utkasteråpningen blir på rett side

Og fakta er at 89 trenger du ikke, selv om det kan ha en hensikt på raske stålpatroner med grov hagel vil du alltid finne minste like bra erstatninger av heavy shot I 76

Har du de ca 15 å bruke så ville jeg gått for noe I den prisklassen. Av det jeg har sett igjennom av billigsegmentet har det vært dårligere tilpassingsmuligheter, rustbeskyttelse, men finish og veksling

Og at du får større vekslingproblemer med en ny gass dreven kontra ny rekyldreven mekaniske er bare vås

At sjansen derimot er større for å få vekslingproblemer med de slappeste 24 g lerdueskuddene I en 89 en en 76 kan jeg værende med på, da stemplet må tåle et bredere trykk spekter. Men dette problemet bør du og slippe på ovenfor nevnte 89.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...