Jump to content

lee dies 6.5x55


Jaffa

Recommended Posts

Det virker som 6.5x55 B7 er nettop 6.5x55

mens 6.5.x55 B8 er 6.5x55 Swedish Mauser.

 

Kuleisetter tingen som er stemplet B7 bulker halsen på hylsene når jeg presser den helt sammen. Mens den som er stemplet B8 presser halsen perfekt rundt kulen når den går helt sammen. Har presset endel kuler med B7 tingen,men ikke dyttet pressa helt ned. Noe som kunne føre til kuler som ikke satt helt fast. Kasserer ihvertfall den som er stemplet b7 og bruker b8 fra nå!

 

Usj... jeg som har helpressa en haug med hylser med b7 tingen... tror ikke det har supermye å si. Ladningene har jo gått upåklagelig bra. men en vet jo aldri..

Link to comment
Share on other sites

Skal sjå etter kva det står på den siste dia mi i kveld, skal ta meg ein liten laderunde tenkte eg. Men eg måtte heilpresse ein del av mine hylser, som var eingongs skutte i mi eige rifle. Fekk rett å slett ikkje hold nok i halsen til at kulene satt, når eg skulle presse i kula.

Men eg pressa ikkje heilt inn, kun slik at halsen blei nett crimpa nok til at kula holdt godt.

Spesielt problematisk var det på 95 grains v-max kulene. 139 grains scenar, gjekk fint med kun hals crimp.

 

Men har du kjøpt desse i et sett, eller har du kjøpt lause dier ?

6.5x55 er det samme som 6.5x55 Swedish Mauser forøvrig. For det er den betegneslesn dei bruker på det kaliberet i utlandet.

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte ladesettet hos interarms. fikk da med krympedie for helpressing og kuleisetter.

Disse var merket 6x5x55 B7 og er kun merket 6.5x55 på manualen som fulgte med.

 

så kjøpte jeg die for haspressing og factory crimp die hos lee factorysales. Da fikk jeg også med vanlig kulesetter.

Det som er rart er at disse er merket 6.5x55 B8 og heter Swedish på manualene som fulgte med.

 

når jeg setter kuler med b7 dien så bulkes halsen om jeg trykker pressen helt sammen.

når jeg setter kuler med b8 dien så sitter kulen perfekt når jeg presser helt sammen og halsen er fin.

 

Jeg skal ta noen bilder av halsene samt diene og legge ved denne posten når jeg kommer hjem.

 

Som sagt har jeg produsert kuler som går som bare det, men en blir jo litt usikker når ting varierer....

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor tror du hylsa skal helt inn i kuleisetterdien? Eller at pressa "skal lukkes helt"?

 

Sett en sizet hylse i hylseholderen, løft den helt opp vha armen, skru isetterdien ned til at du kjenner at den butter i mot hylsen, skru 1/4 til 1/2 omdreining ut igjen (evt 1/4omdr. inn om du vil ha krymp) og stram til låsemutteren.

Juster så hvor dypt du vil sette kula.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor tror du hylsa skal helt inn i kuleisetterdien? Eller at pressa "skal lukkes helt"?

 

Sett en sizet hylse i hylseholderen, løft den helt opp vha armen, skru isetterdien ned til at du kjenner at den butter i mot hylsen, skru 1/4 til 1/2 omdreining ut igjen (evt 1/4omdr. inn om du vil ha krymp) og stram til låsemutteren.

Juster så hvor dypt du vil sette kula.

 

Riktig !

Lønner seg å lese bruksanvisningen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort som du sa hele tiden, helt til jeg oppdaget forskjellen melom de to kulesetterne.

Egentlig er det ikke noe stor problem da jeg bruker factory crimp dien også. Jeg pleide å sette kulen i riktig lengde så crimpe den med crimpe dien.

 

Det står i bruksanvisningen at dien og holderen skal møtes, så skal du dra til en halv gang.

Dette stemmer med den som er merket B8. Men som sagt ikke med den "orginale" jeg hadde.

gah, det var for helpressa..... riktig som du sa.... Men mysteriet om to forskjellige kulesettere er jo ikke helt oppklart uansett :)

 

Bulkingen oppdaget jeg ved at jeg dro til litt hardt...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det står i bruksanvisningen at dien og holderen skal møtes, så skal du dra til en halv gang.

Dette stemmer med den som er merket B8. Men som sagt ikke med den "orginale" jeg hadde.

 

 

For size-dien så står det nok noe sånt, for isetterdien står det omtrent som jeg har skrevet. Den "factorycrimpdien" kan du hive, den har ingen fornuftig funksjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...