Jump to content

Grunneiers tilatelse?


KnutH

Recommended Posts

Hei.

Må man ha grunneiers tilatelse for å trene elghunden i disse dager? I dette tilfellet er det fylke som eier eiendommen, men privat rundt. Og så ligger det i et felles elgvald. Man vet jo at det snart kan flytte seg en km hvis ting ikke går som planlagt. Elgen skulle vel ikke ta skade, har hatt stort sett barmark hele vinteren her ute ved kysten.

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra Hundeloven:

"§ 8. Særlig om hundedressur, jakt og fangst

 

Jakthundtrening, jakthundprøver og dressur kan bare foregå med samtykke av grunneieren eller den som har en allmenn bruksrett til eiendommen. For statsallmenningene gis samtykke av fjellstyret.

 

For bruk av hund under jakt og fangst mv. gjelder også viltloven § 23, jf. § 26, og reindriftsloven § 65"

 

Du må ha grunneiers tillatelse til å trene jakthund. En "jaktbas" eller jaktleder er vell strengt tatt ikke grunneier på annen grunn enn sin egen og kan vell således ikke gi tillatelse til hundetrening på annen grunn enn sin egen...? En leder for et grunneierlag kan vell kanskje gi deg et svar hvis grunneierlaget har bestemmelser som sier noe om dette. Hvis ikke kan du bli nødt til å ringe rundt til grunneierne... Hvorfor er det dødfødt å ringe fylket?

Link to comment
Share on other sites

Neida det er vel ikke dødfødt å ringe fylket.

Men no viste deg seg at fylket ikke eier i det området jeg tenkte på, jeg var vist litt feil infomert :oops:

Var og pratet med div grunneiere, og det var bare og trene det jeg ville :D:D Har bare en jeg ikke har fått kontakt med enno, men det lar seg sikkert ordne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...