Jump to content

Back Tention Release


Litago

Recommended Posts

Hva er fordelen med en Back Tention Release vs Håndledd og Free Flight?

er det noe lettere og dra osv :?:

Jeg har slitet litt med så kalt " Target panik". Det har jeg hatt stor hjelp å skyte med back tension. Med back tension må skytter fokusere først på blink og deretter øke trykket til skuddet går av. Skuddet kommer da som overraskelse og dermed har man ikke mulighet å repare siktepunkt eller nappe av skuddet:-). Det blir ikke lettare å trekke buen med back tension. Heller omvendt. :D

Link to comment
Share on other sites

Litago, jeg tror ikke du vil skyte hverken lettere eller bedre med back tension utløser Du oppnår forresten akkurat det samme om du holde på avtrekkeren på håndleddsutløseren og "drar" den av med å dra igjennom med ryggen, uten å krumme fingrene.

På vårt nivå er det ikke det perfekte valg av utstyr som gjør oss bedre, men bedre teknikk.

 

Jeg fikk verdifulle råd på tirsdagstreninga, både forrige og før der igjen, og tror du ikke de lurte meg med på KM :oops:

 

Åkkesom, lær deg korrekt teknikk, og øv på den, @ lav dravekt. Husk forskjellen på øving og trening. Øv inn rett teknikk før du trener inn gal.

 

K

Link to comment
Share on other sites

KBS?

Yep,, bare å finne ei matte som er litt ny, og ikke skyte i midten på den. På 18m er det uansett tull å sette bllinken midt på matta. Er man ikke "verdensmester" så er det kurant å trene der. Rett så trivelig faktisk - traff jo på "Toxophilius" også.

Skyter seff hjemme også, kom akkurat inn etter ei økt på 40m, det er interessant i vind og mørke.

 

Skulderskader blir ikke bedre av ny release! De blir bedre av målrettede styrkeøvelser med lav belastning, og om det er ille, (langvarig)avhold fra bueskyting, skyting med lav dravekt, eller linksskyting, om en er høyrehendt. En av grunnene til at det er greit å ha noen langbuer i huset, greit om en vil skyte mer enn en tåler.

Skyting med for høy vekt, på allerede vasne skuldre, og uten noe styrketrening - good luck! Jeg skal forresten ned i Odderøyhallen i morra også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du får rapotere hvordan det går! jeg får vel bli hjemme og trene på strikken og evt vekter

begynte så smått for noen uker siden

på noe muskel byggende pulver men før jeg starter skikkelig med det får jeg komme meg til legen i

og ta en sjekk

men Rip shot vil ikke hjelpe meg? :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke brukt backtension avtrekk selv, men sett folk kuke med det... og snakket med folk som sverger til det. Det under er min oppfatning, ikke nødvendigvis den eneste sannhet™

men Rip shot vil ikke hjelpe meg?

Om du har et avtrekksproblem, som at du ikke blir kvitt "napp", at du trekker av til siden, eller framover, har "target panic", eller andre problemer som gjør at du har et utilfredsstillende slipp - at du ikke drar med ryggen men med armene, osv.. så vil den nok - brukt rett, helst under instruksjon, kunne hjelpe deg. Det er det den er laget for.

Om du overhodet ikke begriper hvordan man skal, eller klarer å dra opp en bue som man bør, men f.eks. drar med armmuskler istf. så vil nok rip-shotten kunne tvinge deg i rett retning.

 

Den hjelper deg med å slippe strengen rett, å få avtrekket til å bli en "overraskelse" og til å slippe på rett tidspunkt, i forhold til ditt opptrekk. Den gjør ingenting for å hjlepe deg å dra opp. Det må du gjøre selv, og det fins gode og dårlige måter. Hva som er ideelt avhenger jo også til en viss grad om det er en skive 90m foran deg, eller en bjørn 9 fot foran...

 

Jeg vet ikke om noen som bruker slike til konkurranseskyting, men jeg vet de fins, og jeg vet om folk som har prøvd ("livsfarlig", var iallfall konklusjonen til en, han er vel i hallen hver tirsdag også, og kan sikkert svare bedre enn meg), nesten alle konkurranseskyttere bruker T-handle/tommelrelease, og nesten alle jegere bruker håndleddsrelase - spør du de hvorfor så er oftest svaret at den er vanskeligere å miste enn tommereleasen. Jeg tror det fins grunner til at det er slik, og at dersom backtensionutløsere var SÅ fantastiske, så ville vi sett mange flere.

Noen jegere skyter jo med fingrene også, og enda flere bruker ikke peep. Men på skive skyter man bedre med peep..

 

Det beste du kan gjøre tror jeg er å skru buen på minimum, og så få deg litt hjelp til å stille den inn, tune den, og gi deg noen punkter i teknikken din å øve på, eller finne ut av problemet hva det enn er. Eric i KBS, eller en av de andre compoundskytterene der hjelper deg helt sikkert med det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det beste du kan gjøre tror jeg er å skru buen på minimum, og så få deg litt hjelp til å stille den inn, tune den, og gi deg noen punkter i teknikken din å øve på, eller finne ut av problemet hva det enn er. Eric i KBS, eller en av de andre compoundskytterene der hjelper deg helt sikkert med det.

 

K

 

Ingen tvil om at jeg trenger hjelp til og slutte og dra mer armene (prøve rip shot) og hjelp til og tune og stille inn bua

men jeg må si meg meget skeptisk til KBS etter at jeg var der sist hadde det vært så hyggelig jeg hadde håpet det var ville jeg kommet tilbake

jeg ønsker ikke og begynne med konkuranse buer men med jaktbuer..det som skremte meg "vekk" var vel at treneren var så overraskende negativ..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skote en god del med backtension release og hadde aldrig kunnet tenke meg å jakt med den. Der er det for mange faktorer som speler inn. I jakt er det viktig at man vet når skuddet går av. I tillegg blir det variasjoner i stilling og dermed kan dette medføre utilsiktet avfyring av skuddet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...