Jump to content

Valg av jaktområde i Sverige


Pakkdyret

Recommended Posts

Hei.

Ser på forumet at det er en god del som jakter etter skogsfugl/rype i Sverige. Lurer derfor på et spørsmål i forhold til valg av områder i länene. Har fått et par motstridende beskjeder som kan være greit å ha avklart før høsten kommer sigende igjen.

 

Når man kjøper jaktkort i et spesifikt jaktområde, f.eks HO8 i Jämtland, kan man da jakte på andre områder samme dag eller gjelder dette kortet kun på det spesifikke området? Det var en turoperatør i Norge som sa at jeg kunne jakte i andre områder når jeg hadde løst kort for et område i länet, men stedet hvor jeg kjøpte kortet sa at kortet gjelder ene og alene dette ene området. Turoperatøren mente at betegnelsene i de spesielle områdene var kun i rapporteringsøyemed.

 

Det er vel mest nærliggende å tro at det er kortutsteder som vet best, men synes det er greit å lufte temaet på forumet. Hvordan oppfatter dere dette?

Link to comment
Share on other sites

I utganspunktet gjelder alle jaktkort innenfor de angitte grenser.

Jeg antar at du snakker om det som vel heter noe slikt som "Statens fria jakt ovan odlingsgrensen".

Det finnes en kommune i Sverige hvor reglene sier at du også kan jakte i tilstøtende jaktterreng.

Dette er hovedsakelig bestemt på grunn av at grensene ikke alltid er like "praktiske".

Det betyr ikke at du kan benytte naboterrengene fritt, men på grunn av f.eks. et vanns plassering, er det naturlig å ta med seg noen 100 metere inn i tilstøtende terreng.

Hvilken kommune dette er er ikke interessant.

Man må alltid sette seg inn i de regler og grenser som gjelder for din jakt / jakttillatelse på det aktuelle stedet / tidspunktet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er klart man skal jakte etter de gjeldende reglene for hvert enkelt område. Vi fulgte selvsagt informasjonen vi fikk fra kortutsteder når vi var i Sverige i høst, ingen grunn til å risikere noe ut fra vag informasjon fra turoperatør.

 

Det var av den grunn jeg ville lufte dette på kammeret, om det var noen som hadde tilsvarende opplevelser/opplysninger.

 

Ser av tilbakemeldingene at vi gjorde rett i å følge anvisningene fra kortutsteder, og dette vil også bli gjort ved kommende turer.

 

Takk for tilbakemeldinger. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...