Jump to content

Nybegynner med spørsmål


Yatta

Recommended Posts

Hei hei alle sammen. Har postet dette på NBJF sitt forum, men det virker stille i forhold til dette forumet. Er helt i startfasen av å starte med pil og bue så jeg har en del spørsmål som jeg håper dere kan svare på.

 

Er det noen klubber rundt Oslo for buejegere?

 

Er det noen steder jeg kan dra til for å prøveskyte forskjellige buer så jeg kan lettere finne ut hva som passer best for meg? Helst ikke så veldig langt fra Oslo, men har bil.

 

Kan jeg låne/leie buer inntil jeg har kjøpt min egen bue? (hos klubb eller skytebane)

 

Må jeg til en spesialbutikk for å finne ut nøyaktig dralengde og styrke for meg? Er 174cm, normal bygd.

 

Har lest og sett litt rundt på forskjellige buer og har funnet en som virker fin, PSE Brute-X 2012. Fant et tilbud hos Hunter's Friend EU. Noen som har noen erfaringer med denne eller har noe å si på denne som førstegangsbue?

 

http://www.huntersfriend.eu/england/bow ... teX-en.htm" target="_blank

 

Hvis det er noen andre tips eller forslag til hva jeg burde gjøre i starten er jeg åpen for alt.

Link to comment
Share on other sites

Ås bueskyttere heter klubben

Primus motor for klubben er Per Bolstad som er en av grunnleggerne av NBJF (han og Bjørn Lie som startet foreningen)

Var medlem der i mange år og de har både utendørs og 15 m innen dørsbane

Veit ikke hvordan det er med #D blinker der nå,men når jeg var medlem så ble det kjøpt inn 10 stk Mcenzie blinker der.

Klubben har egne utlånsbuer!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er "helt grønn" så vil jeg muligens si at den buen er litt mye, litt dyr.. Men samtidig er den justerbar i alle ender og kanter, så det vanlige argumentet for å begynne litt rimeligere faller bort, med 30# å justere på trenger en ikke engang å messe det evinnelige "ikke kjøp for tung bue", og med dine 174cm er det sågodt som garantert at 31" er nok dralengde (om du ikke egentlig heter Julius og er sørlending :wink: ). Holder den vanlig PSE kvalitet så er den absolutt grei.

 

Du vil ha fordel av en "Ready to Shoot" pakke, men "Ready to Hunt" er bare tull. Du vil skaffe deg egne meninger og ombestemme deg for hva du vil jakte med mangfoldige ganger før du kommer deg på jakt.

 

Om du kjøper en slik RTS-pakke så vil du måtte justere dravekt og dralengde uansett, det vil du ha en stor fordel av å ha en erfaren bueskytter med på.

 

Ellers er jo "halve NBJF" lokalisert i Oslo, og de har egen bane rett ved, jeg husker bare ikke hva det heter der - men det må da stå på nbjf.net?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enig i det du sier M67 som første gangs kjøper er dette med dravekt kansje de viktigste

jeg er selv 181Cm og har det rimelig komfortabelt på en dralengde av 28

men dette kan jo justeres med ulike moduler man setterpå camen

 

du bør ikke gjør som jeg gjorde som nybegynner og bruke altfor mye penger

kjøpte en slik "RTH" (ready to hunt) pakke da jeg skulle starte kostet meg vel rundt 7200kr...

etter en del ulike ting så solgte jeg den buen (med stort Tap) og var fast bestemt på og holde på med bue (jeg var/er forelsket i bue)

og bestemte meg for og brenne til med drømme bua

 

så ikke bruk alle pengene på første bue og du må regne med og tape noe på salget

jo mer det koster jo mer taper du på det

er du 100% sikkerpå at du vil forsette så er det jo greit og svi til om man har råd 8)

Link to comment
Share on other sites

Dralengda di ( I tommer) er "vingespennet" ditt ( I tommer) delt på 2,5. Vingespennet ditt er normalt like mye som høyden din, så dralengda di blir: 174 / 2,54 / 2,5 = 27,4 tommer.

Du er best tjent med å begynne treninga med ei dravekt på 40 - 50 pund. Eller så lavt som mulig. Bare ikke skru lemboltene for langt ut.

 

Siden du kikker på huntersfriend, så har de vanvittig mye god info på sidene som heter technical help, nederst I menyen på venstre side.

Bua du har kikket på er ei god bue. Kanskje I dyreste laget som nybegynnerbue. Hva du vil ha med av utstyr er opp til deg, men du må jo uansett ha sånt som sikte, pilhylle, kogger, avtrekker. Du kan kjøpe bare bua, og kjøpe det du trenger etter hvert, men det blir dyrere enn å kjøpe ei pakke. RTH pakkene inneholder alt du trenger pluss jaktspisser og koffert. Koffert er jo greit å ha uansett.

Jaktspisser trenger du kanskje ikke? Jeg ville gått for hele pakka.... :D

 

edit: Huntersfriend tilpasser bua med dralengde og vekt og papirtuner den, så det er bare å ta den ut av kofferten og skyte ivei...

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dralengda di ( I tommer) er "vingespennet" ditt ( I tommer) delt på 2,5. Vingespennet ditt er normalt like mye som høyden din, så dralengda di blir: 174 / 2,54 / 2,5 = 27,4 tommer.

 

Siden du kikker på huntersfriend, så har de vanvittig mye god info på sidene som heter technical help, nederst I menyen på venstre side.

....

edit: Huntersfriend tilpasser bua med dralengde og vekt og papirtuner den, så det er bare å ta den ut av kofferten og skyte ivei...

:mrgreen:

 

Kan bekrefte den, er nybegynner jeg og som trådstarter og Dana på huntersfriend.eu ga god hjelp via mail, anbefalte diverse buepakker i forskjellig prisklasse og hjalp meg med å måle\regne ut dralengde og slikt. Jeg kjøpte med 50-60# lemmer, starta på 50#, syns ikke det var galt å dra opp så skrudde rimelig kjapt opp til 60# (presiserer at det var greit å starte på 50# først, da man bruker muskler man normalt ikke bruker og det kan være greit å "vekke" disse med noen skudd først hehe). Buen var bra tuna av huntersfriend, så eneste jeg trengte å gjøre når buen ankom var å slenge i piler å begynne å skyte. Og det har jeg fortsatt med hver dag etterpå :) Jeg er glad jeg kjøpte en RTH-pakke, planen og målet er buejakt og nå har jeg en bue som kan vare i mange år uten å måtte selge med tap for så å kjøpe ny dyrere. At noe av utstyret som sikter, stabilisator og slikt muligens blir bytta ut etterhvert er godt mulig, men jeg har iallefall en grunnpakke som kan vare i mange mange år om ikke utstyrshysteriet tar makt over meg (har en lei tendens til det...og Hoyt Element ser jo bare råflott ut da sikle sikle.......... ;-) )

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange svar :)

Da har jeg vært i kontakt med Dana hos HF. Fikk med meg en kompis så det blir to buepakker. Han skulle sette opp noen tilbud til oss iom kompisen min er venstrehendt så det ble litt vanskelig med lagerbeholding. Ser mange sier jeg ikke burde kjøpe RTH pakke da dette blir mye som førstegangskjøper, men med en pris på rundt 6000 per pakke syns jeg det ikke virket så ille. Har sett litt på priser hos norske utsalg, og sammenlignet med alt jeg får i RTH pakken må jeg si det er bra tilbud. Noe kommer jeg ikke til å bruke enda og noe kommer helt sikkert til å byttes ut, men jeg kjører heller på magefølelsen at jeg kommer bra ut av det.

 

 

@The Printz @RolfKr

Bor på Ellingsrud, nord-øst i Oslo. Vi begge ønsker en klubb hvor det er interresse for jakt og 3D. Kolsås og Ekeberg høres bra ut med tanke på transport osv. Er litt usikker på hvordan det er med NBJF og klubber i Oslo. På NBJF sine hjemmesider ser jeg liste over lokallag/klubber men ingen for Oslo. Muligens jeg trenger dette inn med minste teskjed men er NBJF en egen klubb i Oslo med mindre lokallag rundt i landet? Hvilke lag tilhører dere fra Oslo til?

Link to comment
Share on other sites

Grattis! Hvilke buepakker ble det? ----glem den, ved finlesing så jeg jo at han skulle komme med noen tilbud ;)

 

Har avtalt med Dana å ta kontakt når jaktformen er der, og IPEB er i boks. Så håper og regner med det blir en tur til Finland neste år for å få buejakte litt, han kunne skaffe kontakter til det som gikk ann å få tak i av buejakt der oppe sa han. Så er dere også klare da, har jeg plass i bilen ;)

 

NB; Regner med du ringte bestillingen inn slik at du fikk tatt vekk de 19% med finsk moms? Bare husk at det sannsynligvis kommer en ekstraregning på moms og fortolling fra UPS i Norge. Jeg jubla litt tidlig å trudde jeg fikk det momsfritt, men plutselig så dukka det opp en liten ekstraregning på 1100 i posten ca en mnd etter at buepakken kom ;) Uansett bra pris, men etter å ha trålt litt på forumet her samt NBJF så har jeg funnet en del seriøse forhandlere innenlands også.

Link to comment
Share on other sites

Da er buene kjøpt :D Det ble to PSE Vendetta XS. Dana sa han trolig kunne sende de på fredag allerede og det er over all forventning. Kjempe service hos HF. Kan anbefalles på det varmeste.

 

http://www.huntersfriend.eu/england/bow ... axs-en.htm

 

@CorpralClegg

Ja, ringte han først og pratet litt. Han trakk fra skatt så prisen på begge pakkene kom på rundt 10 000, og det var med ekstra piler. Jakttur til Finland neste år høres veldig fristende ut. Regner med å holde kontakt med Dana fremover også, så da bør man jo kunne samles fler for turer.

 

@RolfKr

Vi tar gjerne turen en dag dere er ute å trener. Vet det er litt hektisk frem til påske, men etter det er det fritt fram for trening for oss.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...