Jump to content

Rare greier


bjortork

Recommended Posts

Var nede på det lokale lensmannskontoret i dag for å levere førstegangssøknad på håndvåpen. Det ble en litt underlig affære, men sånn er det vel. Her er det som skjedde:

 

Durer inn på kontoret ca halv ni, ingen kø så jeg kommer til skranken med en gang. Sier jeg skal levere ervervssøknad (for pistol). Damen i skranken spør om jeg har med "uttalelse fra pistolklubb" (et skjema Hordaland politidistrikt tydeligvis har distribuert til alle klubbene i nedslagsfeltet, i stedet for at politiet skal ta kontakt med dem under søknadsbehandlingen), og det har jeg jo. Så langt så vel.

 

Men så spør hun etter leg - hva skal nå det være godt for? Det må jo være helt irrelevant hvem som faktisk overbringer søknaden, og den kan jo også sendes pr post...? I alle fall, frem med førerskeinen. Så spør hun om jeg skal betale med kort eller kontant, da spør jeg om det ikke er vanlig å sende faktura ved godkjent søknad - men den gang ei, her er det pay as you go. I og for seg greit, da regner jeg jo med at jeg sparer postgang som ellers ville kommet ifm faktura, samt tiden som går med for å behandle betalingen i banken før papirene kan sendes ut.

 

Selve coup de revoltance var (og her innser jeg at jeg heller ikke skal prøve å få til så mye før jeg har fått kaffi om morgenen) at jeg ble bedt om å betale 430 kroner - i motsetning til 860,- som jo er regelen ved førstegangssøknad. Feilen gikk ikke opp for meg før nå. Sitter her med kvitteringen og lurer på om jeg slipper billig unna eller om de nå sender faktura likevel... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Samme greia overalt, søknader behandles ikke før du har betalt. I Kristiansand har vi verdens beste våpenkontor, hvor de godkjenner på dagen om det haster, men også her må det betales først. Fikk mulighet til faktura, men da måtte de sende den og jeg betale den før de startet å behandle søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Er jo ikke noe problem sånn sett - det virker mer som om de prøver å strømlinjeforme prosessen og redusere arbeidsmengden litt enn at de skal være vanskelige. Det koster en del å sende ut og følge opp en faktura, og det tar jo nødvendigvis mer tid. Ulempen er at de stenger 15 på hverdager (langåpent mandag men da kommer alle som skal ha pass til mormor og de 88 ungene).

 

Egentlig ble jeg litt overrasket da jeg trodde at alt av våpensøknader i Hordaland politidistrikt gikk til Odda for behandling, men det virket som om Askøy & Sotra behandler lokalt. Vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...