Jump to content

Hvor er det blitt av de langløpete haglene?


smaug

Recommended Posts

Hei,

 

Er litt sugen på en langløpet pumphagle til sjøjakt(sel og gås) og har nå en stund prøvd å finne en langløpet pumphagle som ikke ruster veldig enkelt og generelt kan være en røff børse. Vil ha en pumphalge fordi vi jakter fra en ganske liten båt med lite plass og både jeg og fattern er enig i at autohagle er litt upraktisk i det at den alltid har en patron i kammer(foruten når den er tom da). Vi har fra før av en langløpet halvauto Husqvarna 1300 som funker helt fint selv etter 20 år elns. Fattern bytter nok ikke denne ut før den avgår med døden men jeg er jo like fri for en langløpet hagle. Fra før av har jeg en O/U til vanlig rypejakt(som jeg nesten ikke driver på med lengre av naturlige årsaker).

Er ikke på utkikk etter noe vakkert, bare noe som alltid smeller og som går bra. Utskiftbare choker er ikke noe must. Super fulltrangboring er ønskelig.

 

Har inntrykk av at det var mye mer vanlig å se langløpet(90cm+) hagler i butikker/kataloger men nå ser jeg det ikke noen steder. Har jeg gått glipp av noe eller?

Link to comment
Share on other sites

Noen alternativer er vel følgende:

Remington 870

Mossberg 500

Mossberg 590A1

Mossberg Maverick 88

 

Spesielt Rem870 og Moss 500 har ekstremt utvalg i deler, slikt at du enkelt kan få tak i lengre løp, andre sikter mm. De er også begge to veldig billige og robuste.

Kvaliteten på blånering på Rem870 har vel gått ned de siste årene, og det er kanskje ønskelig å få f.eks DuraCoat, ny blånering eller parkerisering på den.

Link to comment
Share on other sites

Hei vet ikke hvorfor du vil ha en langløpet hagle men du kan enkelt skjøte på løpet selv med en slik løpsforlenger

http://www.gemini.bs.it/eng/choke.php" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Vist du søker på forumet så finner du fort ut at lange løp ikke har noe å si for hastigheten på haglene, vist det er derfor du har lyst på langt løp.

Hvem selger så disse Gemini chokene her i landet? Vil ha langt løp med full trangborring primært for en bedre samling på lengre hold. Husqwerna'en samler vel rundt 10-15cm på 30m(husker ikke helt).
Link to comment
Share on other sites

Vil ha langt løp med full trangborring primært for en bedre samling på lengre hold.
Lengden på løpet ditt har ingen betydning på hvor liten spredning du får i haglsvermen din. Trangborringen er selvfølgelig viktig, men idag er valg av type ammunisjon også av stor betydning. Noen typer HevyShot patroner har en meget tykk/solid haglkopp, som fører til mye tettere haglsvermer på langt hold, enn det vi var vant med i gamle dager da blyhaggl var lov. Kjøp en hagle med passe praktisk lengde for håndtering i båt, og med utskiftbare choker. Din ammoforhandler kan sikkert veilede deg til hvilke patroner som er kjent for tette haglsvermer. Så er jeg helt sikker på at du, med litt prøving/testing, finner noe som samler minst like bra som pappas gamle kanon på 30 meter.
Link to comment
Share on other sites

 

Er litt sugen på en langløpet pumphagle til sjøjakt(sel og gås)

 

Til underretning så er vel ikke hagle lov til seljakt.

 

 

Nå skal ikke jeg fremstå som noen etisk ridder,- men det er også ett visst stigma rundt jakt fra båt. Seljakt. Fra båt. Med hagle. Med halvauto. Med ønske om å strekke holdene. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...