Jump to content

Barrel link på 1911..


Recommended Posts

Jeg har en Colt 1911 80-serie som sliter med dårlig presisjon. Har fått et tips om å prøve å bytte barrel link'en slik at pipa låser bedre, ettersom det er ganske mye slakk når pistolen er låst. Man kan dytte kammeret i pipa ned ganske mye når pistolen er låst, og sleiden og pipa flytter synlig på seg ved tørravtrekk. Så det er altså noe som ikke er så tight som det bør være... Bushingen kjennes tight og fin ut, så problemet ligger neppe der.

 

Jeg får ikke målt barrel-linken som sitter der, men jeg regner med at den er original (.278"). For å teste har jeg kjøpt to overdim barrel-linker, .283" og .288". Med .283" var det en liten forskjell og hele våpenet kjennes mye tightere ut. Med den største (.288") kjennes våpenet veldig tight og fint ut, og ingenting flytter på seg ved tørravtrekk. Det er fortsatt en liten slakk i kammeret når pistolen er låst, kammeret kan fortsatt dyttes ned en anelse.

 

Jeg har ikke prøveskutt dette ennå, før jeg er sikker på at det er trygt. Med tanke på om dette ødelegger timingen totalt slik at våpenet går til de evige jaktmarker etter 1000 skudd.. Ved ladegrep kjennes alt helt fint ut, og alt går glatt uten at noe "lugger", men det betyr vel ikke nødvendigvis at timingen er riktig.

 

Så til det store spørsmålet: Bør jeg få en børsemaker til å se på dette før jeg prøveskyter det, eller er det liten sjanse for å ødelegge noe her? Er det noe enkelt jeg kan gjøre for å selv sjekke at dette er trygt? Løpet, ramma, sleiden og alt er så vidt jeg vet originalt og tilpassa på fabrikken.

 

Har lest på Schuemann sine sider, der stod det mye om timing, men jeg fant ikke så mye konkret rundt akkurat det å bytte link når resten allerede er tilpassa. Alt henger vel sammen, men jeg er altså fortsatt usikker på hvor mye det har å si å bytte linken.

Link to comment
Share on other sites

Det var da merkelig at ingen av guruene har svart deg på denne enda !

 

Barrel linken er IKKE en lås !!! Sånn da var det sagt :)

 

Du vil fort få problemer hvis løpet står og rir på denne og ikke ligger i låse luggen på løpet , linken er der kun for å hjelpe løpet opp og ned av "batteri" .

Ideelt sett skal linken være uten belastning når du står i batteri.

 

Det du trenger er en kyndig til å se på våpenet ditt og se om det kan være mulig å gjøre tilpassninger av det du har eller om nytt "oversized" løp burde tilpasses.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol::lol:

 

Jeg skjønner hva du mener , men dette er en litt lei sak å bomme på så greit å få hjulpet han stakkaren med slarkete 1911..

Ikke det at jeg visste slikt fantes( Nå får jeg vel ovennevnte monark på nakken :lol: )

 

Fortsatt god dag folkens.

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt så er ikke linken der for annet enn å guide løpet opp og ned. Løpet skal hvile på bolten som står på tvers under løpet. Altså sleidestopperen. Denne kan også kjøpes oversize og tilpasses. En børsis vet nok hva som er beste løsningen og tighter opp hele rukkelet for deg når han først er i gang :)

Det er også et parti helt bak på løpet, en slags kloss over kammeret og sidene på materampen, dette skal passe inni sleiden. Ligger mye presisjon i å få dette godt tilpasset.

Et nytt løp, ny sleidestopp og link er nok den beste medisin mot gammel rakklepang :) Og litt oppstramming av sleidevangene ;)

Link to comment
Share on other sites

Du er inne på det elementære her Hydrox , få en børsis til å se på det.

Har tilpasset noen løp og man skal ha tunga i riktig munn da dette er elementært for presisjon , funksjon og sikkerhet ( i motsatt rekkefølge :lol: )

 

Er ikke første gang jeg hører om det trikset med å stramme opp våpenet med barrel linken og det er ikke god knall å gjøre det!!!

 

Det å bytte sleide stoppen kan ha noe for seg hvis den er veldig slitt,men den skal igjennom ramma og linken så er begrenset hvor oversized du kan ha den..

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Jeg har fått gurusvar på pm, riktig så raskt også, så konklusjonen er klar: Neste stopp børsemakeren.. :)

 

Jeg begynte å lure litt på dette tipset etter at jeg hadde bytta linken og så litt på hvordan ting og tang egentlig fungerte der nede, og jeg kom til slutt fram til det samme som dere skriver; at linken slett ikke skal låse løpet, bare hjelpe det ned fra låst stilling. Så feilen her ligger et annet sted enn i linken, rettere sagt i hele pistolen tror jeg.. Det er slark både i ramme/sleide og i løp/sleide, så da får jeg begynne der..

 

Takk for gode innspill! Det er herved atter en gang bevist at det ikke finnes enkle veger til Rom, og at billige grusmekktips som oftest er for gode til å kunne være sanne, spesielt når det gjelder 1911...

 

(For øvrig går pistolen helt greit med rett ammo, men ikke noe særlig mer enn "helt greit".)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...