Jump to content

Salong kikkert ut til 300 meter


Blaser_308

Recommended Posts

Skal ha en kikkert for å skyte på gong opp til 300 meter. Har en CZ American Varmint, med trimmet avtrekk, kappet og montert lyddemper. Tenkt å bestille en 20MOA skinne til min CZ Varmint. Men så var det kikkert da. Hvor mye bør jeg legge i en kikkert til dette formålet, og evt hvilken kikkert :?: Vil helst ha MIL

 

:arrow: Skal bruke kikkert til plinking på 50-,75- og 100 meter også, samt predator jakt.

 

Hva med SIGHTRON BIGSKY 4.5-14X42AO??

Link to comment
Share on other sites

Du må skru omtrentligsten 14mrad fra 100 til 300m med vanlig match-type .22LR ammo, skal du ned til 25m så må du 3mrad ned fra 100m. Det blir da et krav til kikkerten din at den har minst 17mrad/ 170 klikk tilgjengelig. Det blir mye ratting, og man blir fort en runde feil, så at justeringen er lett å holde rede på er ingen ulempe.

 

På alt som er kommersielt tilgjengelig av skinner faller da Falcon Menace 5.5-25x50 og 4.5-18x56 ut på for lite justeringsområde (19mil).

4-14x44 og 10x42 har rikelig med justering, (29mil og 36mil). Skulle jeg kjøpt en Falcon Menace så hadde jeg kjøpt 10x42en, den har mest justering - og eneste grunnen til å velge en sånn kikkert er justeringen.. Skal man ikke skru så mye, så velger man en skarpere og mer robust kikkert til samme pris.

Kikkerten uten zoom har også færrest deler som kan falle fra hverandre, og det et poeng som en ikke skal glemme - disse kikkertene faller fra hverandre etterhvert. De er billige, og en får faktisk en god del for pengene. Og de fleste blir ikke hardt brukt, og mange blir pensjonert etter kort tid fordi eieren skal ha noe bedre, går lei av dassrulleffekten og gråpreget på bildet, men de som ser mye bruk går ofte i stykker - ref. gamle tråder om dem på flere fora.

 

Jeg har brukt flere kikkerter til dette formålet, på 20moa (6mrad) skinne oppå "Anny", på saueren, og på den CZ 511en jeg hadde før.

 

Skal liste de siste jeg har brukt, selv om bare en kan stilles helt til 300m. Og de fleste er nokså kostbare, og likevel ikke helt egnet :roll:

- Vortex Razor HD 5-20x50, topp kikkert, men kostbar, type 14-15kkr, kan skru til 350m, har brukt den på 400m. Denne er så bra at jeg bare måtte ha en til :oops:

- Vortex Viper PST 4-16x50 FFP, knall kikkert til prisen, 6-7kkr, jeg jobber med en test av denne, men foreløpig :thumbup: når ikke itl 300m på klikk, må forlegge 2-3mil. Den er heller ikke skarp nok til å pålitelig se kulehull på 300m.

- IOR 3-18x42 FFP MP8, denne er skarpere og har bedre bilde enn de to over, men koster også sitt, rattet stopper også her før 300m

- Zeiss DV 2.5-10x42, her stopper rattet før 200m, men ved å sikte med overgang tykk tynn funker det greit på 200m

- Zeiss DV 6-24x56, denne stopper også før 200m, og forlegging blir et rot pga. retiklet som varierer med zoomen - men en ser kulehullene.

- Bushnell 10x42 Elite 3200 Tactical, bare moa-kikkerten som er å få tak, men det fins en mil-mil versjon. Hadde moa-en ei stund men fikk mark av moa, + at det er så mange runder å skru at jeg bare surra. Men den koster 2.5k, og er helt grei. Og mye bedre laget enn FM-kikkertene

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skimset opp bakre kikkertring 0,5 mm, regnet meg fram til at det skulle tilsvare 20 moa. Deretter smurte jeg kikkerten med silokongrease, tynt lag. Så la jeg epoxy i begge kikkertringene (bare nedre del) og monterte kikkerten. Sørget for å tørke vekk alt som tøtt ut etterhvert som kikkerten la seg på plass i ringene. Når alt overskytende var tørket vekk satte jeg på øvre halvdel av ringene og skrudde meget lett til. Når epoxyen var herdet så skrudde jeg løs kikkerten og skar vekk resterende overflødig og monterte kikkerten.

Bruker en leupold vxII 3-9x40 med hjemmelagde ratt alla Steoney point sine ratt for leupold. Mener å huske jeg fant ut jeg kunne skru meg ut til over 300 meter. Eneste jeg savner er mildot retikkel, har bare fine duplex.

 

Jeg var egentlig på jakt etter kikkert til salongen men bestemte meg for å prøve dette med den gamle kikkerten min. Kikket gjennom en del billige mildot sikter og ingen av dem kunne måle seg med gamle leupolden min. Den fikk forlenget kontrakt med nye store ratt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...