Jump to content

Hvilken 1/2 auto er dette?


Andrikén

Recommended Posts

Pappa dro fram denne når jeg hilste på ham idag. Den var vist kjøpt på en brukthandel (er plombert). Vi vet ikke noe om den, annet enn det jeg håper er mulig å lese på mobiltelefonbildene.

Vi håper derfor noen her kjenner pistolen og kan opplyse oss.

1330863743213.jpg

1330863803122.jpg

1330863838816.jpg

1330863823111.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kongsberg M/1914, lisensprodusert Colt 1911 i .45ACP. Der er noen detaljer som skiller den fra Colten, mest påtagelig er den forlengede sleidestopperen.

Og den er ikke plombert - den har vært utsatt for hærverk :twisted: Kongsberg-Colter i pen stand fortjener å forbli intakte. (Sure oppstøt fra min side er rettet mot brukthandleren)

Link to comment
Share on other sites

mulig å få det ugjort?

I praksis svært vanskelig. Regelverket er svært detaljert på hva som må gjøres for at våpenet skal godkjennes som destruert, og utover det tekniske kommer den juridiske og byråkratiske siden av å reaktivere et plombert våpen lovlig og få det registrert. Det er nok både enklere og billigere å kvalifisere seg og kjøpe en ny brukspistol.
Link to comment
Share on other sites

Man kan gå til en børsemaker, som også kan hjelpe til med det juridiske for å få den reaktivert samt det tekniske på selve pistolen.

 

Nå kan jeg ikke se hvordan den er plombert, men du må nok påregne et nytt løp (reg.pliktig del) og muligens tennstiften. Kommer an på om det er "gammel" eller "ny" type plombering.

 

Vil nok komme på en 3-4000,-. Merk deg at pistolen vil nok synke litt i verdi da den ikke vil forbli original. Dessuten virker det nesten som at en plombert Kongsberg Colt er mer verdifull enn en funksjonabel en, da det er vel stort sett kun samlere som kjøper disse i funksjonsmessig stand, da "folk flest" ikke vil bruke opp en søknad på et våpen som bør bevares trygt og godt i ei samling.

 

Så en gang en Kongsberg Colt (Plombert) i ellers god stand til 5000,- men var på jakt etter noe annet, så tenkte ikke mer over det.

 

Men som HighPower sier, billigere å kjøpe en ny brukspistol. Om du liker utseendet på den pistolen der, så har du et hav av forskjellige produsenter av 1911-pistoler i drøssevis av forskjellige kalibre. 1911 er vel en av de mest populære modellene jeg kan tenke meg.

Så det er bare å få begynt i en pistolklubb :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...