Jump to content

Kjøp av rifle!


Magnisx

Recommended Posts

Hei folk! Jaktlysten har kommet mere og mer nå og synest det er påtide at jeg kjøper en rifle da jeg har fått inn litt penger på kontoen.

Jeg vil ha en rifle som er en solid allrounder (rev,hjort,elg,rein). Har sett på litt tikka t3 og tror det er solide rifler(??) Skulle også hatt lydemper og et skikkelig kikkertsikte.

Noen som har noen tips til disse 3 tingene? Og hvilket kaliber burde jeg ha? :)

Edit : Skulle gjærna hatt en god tofot :P

På forhånd takk.

 

- Magnus

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg har kun tips til kaliber, da jeg ikke har erfaring med noe annet enn Husqvarna 30-06. jeg vil anbefale en 6.5x55 eller en lett .308 win. hvis du skal på reinsfjellet må den være lett, og skal du jakte rev vil du vel ikke herpe hele skinnet!? jeg vil anbefale 6.5x55

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 er gode rifler ja, Eg kjøpte en T3 s/s. i kal 6,5x55 i høst. Og er meget fornøyd med denne. Kappet løpet til 47cm og fikk montert en Hausken std demper. alt i alt betalte eg 15,000,-kr for dette uten sikte... Men husk s/s er litt dyrere en standaren.

 

kaliber er det mangen formeininger om, men eg synest 6,5x55 er et ok allrounder alternativ, men det er min mening 8)

Kikkersikte er det nesten lommeboka som bestemmer :) xxl har gode tilbud på sikter ser eg...

demper.: enten hausken eller A-tec... (Hausken best :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Synest ikkje den virker jalla nei,. Men er litt "hul" lyd i bakskjeftet når eg går i skogen med den. Så der skal eg fylle opp med litt byggskum. Ser flere har gjort det med disse. Og virker helt knall. Eg fekk ikkje noen stor forskjell med 2fot vertfall.. kansje det gjekk 1cm høgere på 100m :roll: og det gjør meg ingenting vertfall.. hehe

Link to comment
Share on other sites

Tikka er bra men i dag er det 308winchester som er det beste kaliberet til allround, dette kommer av mye rart,men kort fortalt kan du kutte løpet mye i 308 uten tap avpresisjon og minimalt tap av hastighet. Det kan ikke 6,5 skilte med desverre. Dermed ender du opp med ett velbalansert våpen med lyddemper, istedenfor ett fremtungt langt våpen.

 

308 får du alt fra lette vmax for rev til tunge elgpatroner.

Link to comment
Share on other sites

helt enig med han over ;)

jeg kan bare anbefal det jeg har og det er en a-tec maxim og en leupold vx-r kikkert. er godt å ha en kikkert som tåler en trøkk når man er på reinjakt eller elgjakt når rifla kan få seg en kakk i en stein eller ett tre. er jo også en fordel med en kikkert med lys når man skyter rev i dårlig lys.

 

fordelen med en maxim lyddemper er at den tåler mye mer skydd enn en alu-demper, siden maxim er en hybriddemper. dvs. alt er laget av alu, bortsett ifra alt som er i kontakt med kruttgassen. men som ett lite "minus"er at den er 200gram tyngre enn en aludemper f.eks. a-tec ctm4

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Trur heller eg ville kikka på Browning X-Bolt framfor Tikkaen. Stokken på X-Bolt virkar mykji mæir solid ein på tikkaen, og sammen med god presisjon og avtrekk rett fra fabrikk blir det mi anbefaling. Rektignok kanskje et par tusenlappar dyrare, men det æ det verdt meiner eg :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...