Jump to content

Metapol


Berserk-kniv

Recommended Posts

Heisann.

I dag kjøpte jeg meg en kloss for et knivskaft. Det var et syntetisk materiale som jeg ikke har sett maken til før.

Jeg har søkt på nettet men ikke funnet noe liknende. På klossen stod det en lapp som sier "Metapol". Han som solgte denne hadde ikke brukt dette annet enn på en eneste kniv. Noen som har noe informasjon om dette? Det ser ut som om det er aluminiumsfolie støpt i en slags herdet masse. Akkurat denne var rød, men man kan få den i mange farger. Det er veldig hardt, omtrent som stabilisert tre.

Materialet gir skaftet en slags 3D effekt, som gjør at man kan se inn i skaftet, og det som jeg tror er aluminiumsfolien gir bølger i lyset som speiles.

 

Vennlig hilsen

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er det materialet jeg tror det er, så blir det blant annet brukt i høytaler kasser av meget ekslusiv klasse.

Kjøkkenbenker kan også bli laget i dette, disse også skikkelig dyre. Er et helt dødt material

 

Er en Røe her i byen som har hatt enerett og patent på dette tror jeg, om jeg har forstått det riktig

Link to comment
Share on other sites

Flott! Takk for linker. Det er det samme som jeg har fått tak i, men om det er "kopi" vet jeg ikke. Er bare litt bekymret for om det vil gå ifra hverandre med tiden. Kan pirke fra hverandre små flak som ligger ytterst dersom kantene av metallet kommer litt for tynt ut. Ellers så virker selve oppbyggingsmaterialet veldig sterkt.

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis består kompositter av et tett vev med fiber for å få gode mekaniske egenskaper. I dette materialet ser det ut som det er store områder med uforsterka epoksy.

I tillegg går metallfolien over hele bredden så styrken på forbindelsen mellom folie og epoksy må være god for at det skal holde sammen.

 

Det holder nok sammen rimelig greit, men det kan nok være sprøtt og lite slagfast. Kan være at epoksyen ripes lett også.

 

Skal du slipe det bør du bruke støvmaske, og nye skarpe bånd så du ikke får for mye varmegang i materialet.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke montert blad, siden jeg mangler sølvplater som skal på først, men skaftet er tilnærmet ferdig. Dette var rimelig greit å jobbe med. Kan vel sammeliknes med mellomhardt tre. Pusser ganske lett. Tar ikke inn mye olje, og poleres meget bra.

Legger ut bilde når alt er ferdig også.

346vpde.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei. La bare på et tynt lag som jeg strøk av litt etter det hadde fått stå, slik at det var en liten "film" om i det heletatt det som lå utenpå. Har ikke hatt noen problemer med det, og jeg syns den fikk en litt ekstra fin overflate. Vet det ikke trekker mye inn, men tenker du at det kan ha noen negativ effekt?

Link to comment
Share on other sites

Hei. La bare på et tynt lag som jeg strøk av litt etter det hadde fått stå, slik at det var en liten "film" om i det heletatt det som lå utenpå. Har ikke hatt noen problemer med det, og jeg syns den fikk en litt ekstra fin overflate. Vet det ikke trekker mye inn, men tenker du at det kan ha noen negativ effekt?

 

Det vil ikke trekke inn i det hele tatt, så blir bare et lag utapå. I værste fall kan det reagere med epoksyen, men sannsynligheten er svært liten.

Om du vil ha glans vil du få bedre effekt med voks.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...