Jump to content

Remington 597 - et par spørsmål


ko-stens

Recommended Posts

Frøken Fryd på 10 år, 11 til sommeren, er med på jakt- og fiskeskole. I dag var det salongrifleskyting på programmet. Der hadde de Remington 597. Har vel egentlig ikke helt hatt sansen for den, men nå fikk jeg sett og klådd på en live.

 

Da skiftet jeg mening. Den virker utrolig hendig og lett, og frøkna, som er av typen bitteliten, syntes denne var fin. I forhold til en Anschütz, som jeg har i skapet, var det nesten en annen verden å se på henne. I stedet for å ha kolben under armhulen og ikke finne en god stilling, så det ut som om denne kunne passe bra. Hun fikk også prøve en Sako salongrifle jeg aldri har hørt om, boltrifle med jaktstokk, og da ble det mye vanskeligere. Når hun i tillegg ser ut til å bli linksskytter, er det jo kurant med en halvauto og.

 

Vil anta at kvaliteten er så som så og presisjonen kanskje så som så da den er så billig ny, men det er da vel en helt grei børse å begynne med?

 

Hvordan er det evt å kunne kappe kolben og få på kolbeforlenger? Er kanskje ikke ideell stokk å gjøre det med?

 

Har også tittet litt på Ruger 10/22, men den er litt dyrere med syntstokk.

 

Vil nemlig ha det så lett og hendig som mulig, for det blir tungt nok for henne okkesom.

 

Ser for meg en 597 med kortet kolbe og kolbeforlenger og løp med demper. En snerten kikkert på toppen og muligens tofot.

 

Må da være bra rigg å starte med???

 

Har for øvrig også ei frøken på sju år som har trykket inn avtrekkern på salongrifla, og hun også synes det er morsomt, så her ser jeg for meg en børse som kan brukes i mange år fremover.

Link to comment
Share on other sites

Helt ok "billig" 22lr rifle. Har en selv, og den fungerer utmerket.

 

- Sørg for at løpet ligger fritt. Det gjør du enkelt med en dremel ved å frese ut litt i forskjeftet.

- Stokken er hul, så vanskelig å korte den ned ytterliggere.

 

Litt usikker på hvilken vinkel den kaster tomhylsene, så det kan tenkes en linksskytter får hylsene i ansiktet, og det er ikke spesielt behagelig.

Link to comment
Share on other sites

Da er allerede børsa på plass! Pent brukt fra en trivelig kar her på forumet!

 

Håper politiet reagerer og behandler søknaden kjapt!

 

Blir nok litt kapping av kolbe for å få den passe da. Og en avtrekksjobb. Får jeg til det selv?

 

Og, hva er vital del, og hvordan fjerner man den?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har sett på Volquartsen-hammeren, men synes det er litt vel drøy pris på den. Kan jeg gjøre noe med den originale for å få et lettere avtrekk?

 

Har også sett at det er tre skruer på toppen av låskassa, men det ser ikke ut til at passende skinne faktisk passer når jeg ser på bilder... Er det like greit å kjøpe et par korte skinner og skru fast? De bør jo stå likt selv om det ikke er en sammenhengende lang skinne?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

et spørsmål til. Er det noen 597 eiere som har testet eley practice med hensyn til funksjonering? Det er en nedradert tenex, l slik som match og team. så spørsmålet er vell om noen har testet funksjonering på en av tenex "graderingene"? Jeg ser stenvaag selger de til 88 øre pr. smell.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...