Jump to content

nåle lager til 686


CCOB

Recommended Posts

Om du ser på tønneakselen, er det et par steder der overflaten er ekstra glatt og med bittelitt større diameter enn resten.

Det er opplagringspunktene.

 

Når det gjelder konvertering til DAO, er det en drøss metoder som kan benyttes, noen enklere og bedre enn andre:

- File bort SA-hakket. Ikkereversibelt, og anbefales ikke.

- Lime en bit viskelær bak avtrekkeren. Billig og ikke så holdbart. Lett å reversere.

- Bore og gjenge avtrekkerbøylen for avtrekkstopper, evt. bruke trykkpunktskule som er skrudd langt frem. Medfører hull foran avtrekkerbøylen som enten må tettes eller bli stående. Smak og behag.

- Bore avtrekker og montere stoppskrue.

- Sette strips på hanesporen. Hindrer hanen i å bli spent helt bak til SA-hakket. Billig, holdbart og reversibelt.

- Sette en stang inni returfjæra. De nye utgavene har en sånn som standard. Lag/tilpass en som såvidt lar searen slippe på DA. La det være en halv millimeters ettervandring på avtrekkeren. Denne metoden endrer ingenting og fjernes på 2 minutter ved behov.

Link to comment
Share on other sites

Cylinder & Slide leverte tidligere nålelager / rullelager kit for custom-modifisering av S&W revolvere - omtrent som i Manurhin mekanismene. Så vidt jeg husker var det ganske dyrt og krevde forholdsvis omfattende installasjonsarbeid. Har ikke sett disse på noen år og tviler på at de fortsatt produseres. Ikke relevant for meg, så jeg gidder ikke å sjekke, men det kan du gjøre her:

http://www.cylinder-slide.com/

 

Hva skulle motivet være for å kutte ut SA-muligheten? En tro på den gamle vissvass myten at du "lissom" lurer vektkontrollen fordi det ikke er mulig å kontrollere avtrekksvekten med spent hane?

Det er like meningsløst, unyttig og tåpelig som å "bobbe" hanen. Kanskje enda litt mer meningsløst, for hvis det utføres med en av de "usynlige" metodene som El Gringo foreslår unner du ikke de som vet bedre en god latter en gang - vi skratter jo tross alt godt hver gang vi ser en haneløs revolver...........og høflige som vi er kommenterer vi det ikke, men tenker inni oss: "stakkars faen som ikke vet bedre, ha ha ha o.s.v."

 

Kravet til avtrekksvekt er hhv 1000g og 1360g for grov og revolver felt, samme for Mag1 og Mag2. Dette er absolutte krav for å få starte / unngå diskvalifisering. Hvis du mener at det er nødvendig å deaktivere SA funksjonen for å klare disse kravene kan det bare bety en eneste ting: slett og amatørmessig utført børsemakerarbeid!

 

For å avgi et presist skudd, MÅ du ha et markert trykkpunkt for å konsolidere siktebildet, spesielt under skyting med korte tider som i felt. Kroppens anatomiske samarbeid med nervesystemet er fra naturens side konstruert slik at det er ubetydelig om trykkpunktet er 1360g, 1000g når det etterfølger hanespennet som er flere ganger tyngre. (Gjelder altså ikke pistoler, ergo luftpistol med 500g avtrekk er lettere å skyte med enn grovpistol med 1360g avtrekk). Dette fordi nevrotranssmitterne i hjernen som gir impulser som styrer muskelkontrahering ikke kommuniserer i duplex.

Hadde jeg hatt bedre tid nå kunne jeg utdypet dette og underbygd med vitenskaplig grunnlag, men drit & dra ......det er så innlysende at det blir som å diskutere om jorda er rund eller ikke.

 

Derfor: deaktivering av SA er totalt, komplett tull og tøys i konkurransesammenheng, utføres kun som følge av gamle myter som ukritisk går i arv skyttere i mellom uten at noen kan svare på et enkelt "hvorfor?". Det kan ha noe for seg i "law enforcement" sammenheng, men jeg formoder at det ikke er det vi diskuterer her? I slike tilfeller er det for at det skal være vanskeligere å avgi skudd i situasjoner som stresser nervesystemet; altså sikkerhetsgrunner. Derfor leveres enkelte pistoler også med DAO avtrekk og hvem husker ikke "New York" avtrekket til Glock?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor fjerne SA avtrekk er jo gangske enkelt å svare på. Hvis du primært bruker revolveren til feltskyting eller annen form for skyting som krever relativt rask skuddtakt er det en ubetinget fordel å skyte DA. Hvis opptrekket i DA skal bli en del lettere enn det som er satt fra fabrikk, må fjærtrykket reduseres. Det gjøres ved å bytte slagfjær og returfjær, eller ved å smale inn orginalbladfjær (anbefales av svært mange) og ved å kappe noen viklinger på returfjæra. I det øyeblikket returfjæren gjøres lettere blir SA avtrekket lettere. De aller fleste S & W revolvere har et SA avtrekk fra esken på så vidt over 1360 gram og vil derfor rutinemessig ikke klare å veie inn på 1360 gram i SA. Derfor er det faktisk svært fornuftig å "fjerne" SA muligheten når man allikevel bare skyter DA. Og dette gjøres som allerede opplyst på flere måter.

Hva som er best avhenger av hvilken måte man skyter på. Hvis man vil ha trykkpunkt bruker man enten en trykkpunktstopper med stift eller kule montert bak i rammen, eller hvis man skyter DA som svært mange gjør, ved å trekke avtrekket rolig direkte igjennom vil det være fornuftig å sette på en ettervandringsstoppskrue i avtrekker (eller bak i ramme). Man oppnår da både å elminere muligheten for ikke å klare avtrekksvekt i SA og kanskje det viktigste: Man stopper bevegelsen på avtrekkeren når hanen faller på SA. Mao reduserer ettervandringen.

Og når det gjelder måte å skyte revolver på er det vel mange forskjellige "skoler" uten at jeg skal påstå at jeg har det endelige eller rette svaret, men at det går an å skyte med ekstrem presisjon ved å trekk rett igjennom vet jeg....Jeg har stått ved siden av folk som gjør akkurat det og skyter de fleste skudd i x en på 50 yards i PPC på den måten. Og ja, noen av de har faktisk "bobbet" hanen også :wink:

Hvorfor gjør man det? Noen fordi de mener lettere hane=bedre anslag (raskere hanefall), er ikke sikker på at det er riktig, men kanskje? Noen gjør det fordi de rett og slett synes det ser bedre ut og da kan jo egentlig andre le og kose seg så mye de vil :lol:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder "kulelager" DA avtrekk, lager ikke Sylinder & Slide disse lenger. Jeg laget flere slike avtrekk selv på 90 tallet med kulelager. De funker forsåvidt fint, men man får litt kortere hanebevegelse, noe som forsåvidt er en fordel, men slagkraften blir mindre slik at det som regel krever hardere fjærtrykk.....

Link to comment
Share on other sites

Forumkongen ,Du skrev:

For å avgi et presist skudd, MÅ du ha et markert trykkpunkt for å konsolidere siktebildet, spesielt under skyting med korte tider som i felt.

 

 

 

 

Kan du utdype dette litt nærmere. Spesiellt opp imot revolverskyting.

(hvis du har fremmedordboka liggende fremme)

Link to comment
Share on other sites

rla: mange fine innspill her. Er litt uenig i forumkongen på en del av hans betraktninger. Jeg har også syslet litt med opplagring av hanen og med denne mekanikken får jeg det beste og jevneste opptrekket med da. Jeg skyter konsekvent da med presist avstemt fjærstift i ramma. Denne teknikken fører til i korthet at jeg bruker avtrekkeren til å bringe hanen klar til neste avfyring og reduserer tiden til ditto. Fordelene er etter min skyteteknikk flere, konsistens grep under hele serien, fokus på forflytning og prioriteringen av målgrupper og hele tiden optimal fokus på avtrekket. Når dette er innøvd blir det som å skyte pistol med 1600 gram avtr.vekt.

Jeg skyter også grovfelt med revolveren. Jeg må bobbe hanen pga. at jeg tar så høyt grep at hanen kommer borti hånda. Jeg opplever en bombet hane som raskere og at våpenet er roligere i avtrekket når hanen slippes. Når det er sagt så er det dette som passer meg best. Andre får mene det de vil, men være åpen for andres meninger etter et langt liv på banen...

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...