Jump to content

bjeffing...


Tikka92

Recommended Posts

Hei :) valpen min er bare 11 uker og noen dager gammel. Men husverten klager så mye på bjeffing når den er alene. Han begynte med bjeffing i buret om natta også, men der har han blitt flink. Så det er på dagtid alene den er værst, men klorer opp dører og uler som en ulkv bare jeg stikker en tur på do.... :roll: Hvordan kan jeg få bukt med dette? Har begynt å prøve med vann i ei sprutflaske, men det hjelper vel ikke hvis det er gøy for valpen :lol: Slikker seg rundt munnen og vifter med rompa. Ser nesten ut som om han blir oppgira!

Link to comment
Share on other sites

Valpen er 11 uker - og har vært borte fra flokken sin i 3 av dem? Det er ikke rart den bjeffer; han er både redd og i et ukjent miljø. Det tar tid å venne seg til et nytt liv og du begynner i feil ende når du straffer valpen for å følge instinktene (han kaller på flokken sin). Har du trent med ham å være alene?

 

11 uker gammel er han hverken husrein eller skjønner særlig mye så å straffe ham får ham ikke til å lære annet enn å bli redd deg.

 

Ta deg tid til å trene på å være alene - først kort tid og ros når han tier stille. Gjerne at han har ei leke eller noe godt å tygge på som opptar ham. Øk tiden jevnlig som han er alene.

Link to comment
Share on other sites

Hei

bor du aleine med valpen?

 

på meg virker det som om du har gått noe fort fram . som lykke skriver savner den sikkert flokken sin og du er den den har igjen,ikke så rart at den begynner og bjeffe når du også forsvinner og den er overlatt til seg selv. start med og la den være aleine i korte perioder og ros den opp i skyene når den klarer og være rolig .derrimot kan en mild irettesettelse være på plass om den bjeffer når du er tilstede.

 

det viktige er at hunden å få hunden til å stole på deg og ikke blir skremt av din håndtering av den .

Link to comment
Share on other sites

Var hjemme med han de 2 første ukene, og la inn trening som du sier på å være alene. Men måtte jo begynne på jobb igje. Meget fornøyd med at han ikke tisser inne i løpdt av dagen da. Holder seg til jeg er hjemme, og går straks ute for å gjøre sitt. Stiller seg til døra og sier fra hver gang hsn må. Med bjeffinga har ikk jeg stressa da. Jeg tenker at det går over med tiden,og han får mye ros når han er stille. Men klager fra husverten er ikke gøy, derfor jeg spurte her. Fikk bekrefta det jeg trodde, han kaller på flokken:-)

Link to comment
Share on other sites

Du kunne jo prøvd å ha på tv eller musikk på radioen, så det ikkje er helt stille når du går på dass /jobb å se om det hjelper.

Da blir det litt lyder å den vil kankje føle seg litt tryggere.

Når du er på jobb, får den gå fritt rundt i leiligheten?

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd å legge han i buret? Mange hunder føler seg trygge da. Krøller seg sammen til en liten pølse og så er det natta et par timer.

Hunder er enkle vesener, så lenge de har mat og drikke og en varm seng - kan livet knapt bli bedre 8)

Link to comment
Share on other sites

har han i buret i starten ja. Han går inn frivillig og har tilgang til det han trenger der! Nar det er nok lek, eller han ikke gidder å hoppe oppi sofan går han i buret å krøller seg sammen. Så det er ikke buret han bjeffer for. Er nok det å være alene. Kommer til å få vandre fritt etterhvert, men jeg synes det er greit å ha han i buret i starte, iertfall når han ofte legger seg inni og koser seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er for tidlig for ham å være så lenge alene... Tilvenning til ensomhet for en valp er ikke gjort på to uker, snarere 4-6 måneder og med sakte tilvenning. Jeg ville i alle fall vurdert om noen kan ha valpen for deg på dagtid en tid fremover eller i det minste luftet den en god tur midt på dagen så ikke dagen blir så lang og den får mulighet til å bli litt trøtt og fornøyd igjen.

 

Går du for fort frem med dette kan det resultere i stress og angst og enorme problemer så det bør man ta seg god tid med fra starten av. Og har du mulighet til å forandre litt på valpens hverdag nå så sipper dere sannsynligvis problemer. Det er ikke å kimse av at hunder er flokkdyr og mistrives alene. De må lære det, på en god måte og de takler det veldig ulikt. Jeg vet om oppdrettere som ikke selger hunder til folk som er yrkesaktive....litt strengt kanskje selv om jeg ser hvor det kommer fra.

Jeg har hatt dagvakt for den første hunden min i det første halvåret jeg hadde henne. De andre har hatt flere hunder å gå sammen med men da har de fått en god lufting av meg midt på dagen i lunsjen min som jeg har strekt ut. Om du har en studerende venn, bestemor/mor, snill nabo etc som kan avlaste på dagtid, så er det en bedre løsning enn å overlate den til seg selv i 8-10 timer hver dag. Kanskje noen her inne eller i andre miljøer kan stille opp også, man vet aldri.

Link to comment
Share on other sites

Det var bare et forslag. Venninna mi som passet min hund drev eget firma og hadde min hund med seg på jobb de første månedene. Og jeg vil understreke at jeg mener det er viktig å følge opp dette her så det ikke blir en pine for både hunden, deg og naboene ;)

Hvordan du løser det er opp til deg....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...