Jump to content

Første test av hjemmeladd 7x57R i drillingen


Join

Recommended Posts

På grunn av manglende presisjon på fabrikkladd helmantet til fugl og deretter økende frustrasjon, ble ladeutstyr kjøpt inn i forskjellige omganger. Begynte med die sett, kuler og krutt, da jeg skulle få en kompis til å lade for meg. Mye å gjøre for han, mye å gjøre for meg, reiseveg og utolmodighet gjorde at resten av ladeutstyret kom etterhvert. Dette måtte gjøres selv :D

 

Vasket, veide og sorterte hylser. Innstilling av die mtp pressing av hylsehals, telefoner til kompissen med spørsmål, og vips, der stod jeg med 20 fine hylser uten tennhette, klare for videre prosess. Måtte kjøpe børste for hettelomma, da jeg synes det lå mye drit nedi der. En spesiell følelse når den første hylsa gikk inn i pressa.Etter at alle 20 var presset, så vasket jeg hylsene på nytt i varmt zalovann for å få vekk hylsefettet, blåste de tørre med trykkluft og lot de ligge over natten.

 

Regnet ut kruttvekt i fra diverse tabeller og fant ut at jeg etter enda mer frustrajon og forskjellige data, til slutt valgte å følge Vhitavuori sin mtp kruttvekter og COL. Da mine kulevekter ikke stod der, så tok jeg maks fra kula over, og gikk ned et grain som startladning. Satte kula også 0,5 mm dypere for bedre hold. Vet ikke om det hjalp, men men. Endte med 6 prøveladninger. Bland annet disse to som var de eneste jeg rakk og teste på lørdag.

 

4 stk Sierra 130 gr HPBT MK, med 41 gr N-140

4 stk Sierra 130 gr HPBT MK, med 42 gr N-140

 

De resterende var med N-150 krutt til samme kule og til 150 gr HPBT MK, men disse rakk jeg som sagt ikke å sjekke enda. Dårlig tid og etter hvert regn :evil:

 

Av mangel på benk, ble det liggende skyting med anlegg foran og bak. La meg ned og jeg skal vel ikke nekte for at jeg lå over normal hvilepuls når jeg trakk i avtrekker første gang :shock: 41 gr ladningen gav 35 mm og 42 gr ladningen 31 mm. På 41 gr ladningen så satt tre skudd på 21 mm, og en litt lenger ned, og på 42 gr ladningen satt de mer jevnt spredt. Disse ble skutt med 6-10 min imellom hver skudd på papp. Skjøt skuddet, noterte trykkring, sjekket hylsa, skrev ned lengde på neste patron, gikk frem og så, skrev på nummer på hullet, gikk tilbake og skjøt neste skudd.

 

Skal lade opp 5 ladninger til av hver, og 5 til med 42,5 gr. Hvis snittet stemmer så gikk den inn 4 mm på et grain opp. Hvis det ikke var pulsslag, dårlig avtrekk o.l. som gav "flua" på den svakeste ladningen, og at det er den som er mest optimal. Dette må sjekkes, men jeg er egentelig godt fornøyd med første test:D

 

Ville ha noe som gav god nok presisjon til toppjakt og dermed også på orrhane på opp i mot max 150m med godt anlegg, og det fant jeg vel egentelig nå på den første turen :D Skulle tro 31 mm holder. Jeg sa til meg selv at hvis jeg fikk samlinger på under 30 mm så var jeg i mål, men jeg må jo prøve de ladningene jeg gjorde ferdig for å se. Skal bli spennende å se hvor langt ned jeg kan få samlingene i drillingen til slutt:?:

 

Takk for alle tips og råd som er gitt til meg og alle andre som sitter her på forumet med tonnevis av erfaringer som dere har vært villige til å dele.

 

Så et praktisk oppfølgniningspørsmål :roll: Hva kan jeg gjøre videre for å få ned samlingen ytterligere. La merke til at noen av kulene hadde litt kast når jeg rullet de bortover en glassplate ( 2 av 4). Samt at det ble 0,1 mm forskjell i settedybde. Vet ikke om det har så mye å si. Men det er klart alt monner og det er summen som til slutt teller. Men hvor mye kan det være å hente på denne kombinasjonen med krutt og kule :?:

 

Og etterpå :mrgreen: Gud bedre hvor godt det var å produsere noe selv som er bedre enn det man får kjøpt :D S&B FMJ gav 27 mm på 50 meter med samme type anlegg. Softpointen gav 14 mm. Det var vel da jeg så at det var et potensial til å få ned samlingen med helmantel også.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! Det ser jo ut som du er på det rette sporet.

I forhold til spørsmålet om hva du kan gjøre videre for bedre presisjonen vil jeg si at det første jeg ville gjøre er å sjekke den faktiske friflukten, og selv måle hvor langt ut det er mulig å sette kula i forhold til kuleholdet. Det er mange meninger om beste måte finne friflukt, og det finnes det en del om i andre tråder. Jeg har ofte 5mm kulehold og mindre en det i min 7x57r, men holder du deg til 6mm er det i alle fall sikkert at det er nok. Det kan ofte være at settedybden/friflukt kan være vesentlig i forhold til presisjon.

Hvis du tror du har patroner som ikke er helt rette er dette noe det er viktig å få orden på. Hvis du har mulighet til å få målt dem på en måte er det best. Det kan være ujavnheter i rim’en som kan få det til å se skjevt ut. Hvis hylsene dine ikke er rette er det flere ting å forsøke. Smør halsen ekstra godt, og prøv å være forsiktig i det du skal dra ekspanderknappen ut. Det er som regel her det skjer.

Ganske ofte, hvis jeg skal ha så perfekte hylser som mulig, presser jeg i to omganger. Først uten ekspanderknapp, for så å utvide halsen med ekspanderknapp ovenfra i en ny operasjon. Da nå hetteutstøter/ekspansjonsknapp være skrudd så langt ut(ned) at du ikke presser halsen inn en gang til.

Det kan også være et alternativ å skaffe seg en collet-die. Prisen er latterlig i forhold til nytten.

 

0,1mm lengdeforskjeller vil sannsynligvis være forskjeller i kulelengdene. Mål kulenes lengde og se om du finner igjen denne forskjellen der.’

 

Hvor små samlinger du kan få er umulig å si, men jeg vil tippe du har mer å hente. Sjøl har jeg aldri brukt 130gr kuler, men med 150gr MK har jeg fått det til å bli meeget bra.

Lykke til videre. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Reinhard.

 

Det er jo også 150 gr kulene jeg har igjen å teste. Har ikke ladet de med 140 krutt, da jeg ikke fant noen data på det, og jeg tror det kanskje blir litt lite krutt i patronen i forhold til jevn forbrenning osv :?: Så det gjenstår å se hvordan 150 kruttet oppfører seg :? Hvis det er enda bedre, så finnes det jo en GK til bruk på rådyr med samme vekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Da var endelig tiden inne, og jeg dro opp i skauen til svigerfar i går. 2 timer å kjøre er i overkant langt å kjøre, men hva gjør man ikke for å kunne ligge i fred og ro i 6 timer å teste ladninger. Hadde fått rigget meg til med et bord og en innskytningsstøtte som jeg kjøpte på http://www.jaktfall.no.

 

Hadde 11 ladninger som skulle prøves med 3 skudd på hver, og 6-10 min imellom hver skudd. Sum av summarum så gav de ladningene jeg prøvde ut sist samling på ca 40 mm, men når jeg kom over til 150 gn kule og N-150 krutt så skjedde det noe :D På 41,0 gn så havnet jeg på 12.7 mm, og på 41,5 gn som nærmer seg maks, så kom trekløveret på 5,7 mm :D Bare så det er sagt, så er det i mitt våpen. Takk skal du ha Reinhard :D Kommer nok til alikevel til å lade med 41,0 gn ladningen da dette gir litt lavere trykk, og 12,7 mm samling på 100 m er godt nok til alt av fugl som skal skytes, selv ut til 200 m. Hadde et skudd ekstra av denne, så jeg skrudde meg et klikk til høyre og 6 klikk opp, og fikk bekreftet at justeringen på kikkerten var som den skulle. Bullseye!

 

Prøvde også med N-160 krutt og 150 gn Sierra MK og Norma FMJ. Norma lå da på 15mm med 47,0 gn. Skal prøve og lade den med 47,5 gn også for å se om de hjelper, selv om jeg er i mål. Ladningene med N-160 kruttet lå 9 cm lavere enn med N-150 kruttet. Dette førte til at jeg må bruke N-150 for å samskyte med fabrikkladd Oryx.

 

Merket at N-160 gav svakere ladning, da det ikke var tegn til kant rundt tennnålhullet i det hele tatt. Så med tanke på å få så lavt trykk som mulig i en drilling så er det nok dette kruttet som er mest optimalt, men som igjen gir "mer utbrenning" av løpet. Pest eller kolera :?: I tillegg så er nok Norma FMJ en bedre fuglekule enn Sierra HPBT MK. Så litt testing til gjennstår, samt å prøve å lade noe Oryx. Men gud bedre hvor mye krutt og kuler har å si på presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...