Jump to content

Jaktturer, Hva koster det EGENTLIG?


HunterBoy

Recommended Posts

Jeg har lenge sett på forskjellige jaktturer, men synes deres pristabeller er mildt sagt uoversiktelig... "Turen er inklusiv ditt, men eksklusive datt, men igjen inklusiv dott og dett. Men i tillegg må du betale ekstra for det og det og det..." Jeg klarer ikke bli klok på de faktiske utgiftene en slik tur vil komme på... Og hvordan er det med å få kjøtt og trofeer med seg hjem? Og hvor mye "ekstra" koster dette???

 

Synes det hos slike jaktreisefirmaer jeg det samme over alt, en pris pluss ekstra + + + + +... klart at det blir ekstra for evt flere dyr. Så er ikke det aleine jeg sikter til...

 

Men for å ta et eksempel så er bukkejakt i polen eller ungarn noe jeg kunne tenkt meg, men med alle tilleggene vet jeg ikke om det vil komme på 10,000 kr eller 40,000kr.

 

Vet det er mange som har erfaring rundt slike reiser her på forumet, så setter stor pris på om noen av dem som har deltatt på slike reiser kunne fortalt litt om sine erfaringer rundt turene og hva de reelle kostnadene vil bli...

 

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Det er akkurat det som du bestemmer det, om det skal koste 10 eller 40K som regel avhenger det av størrelsen på trofeet På hjort og Rådyr er det vekta som regulerer dette, jo tyngre jo dyrere, et Hjoregevir på 10 kg kan derfor fort komme opp i 25K mens ett på 5 kg vil koste 6-7000. Derfor kan det være variabler ute å går.

 

Det som Normalt er med i prisene er Grunnprisen dvs hva det koster å jakte med eller uten overnatting og mat, noen har med dette, mens andre ikke har det

Så kommer flybilletten, der er det dagsprisen som varierer

Trofeavgiften kommer som regel i tillegg basert på vekt kilo eller gram

På mange av pakketurene som selges her i landet er det en pakkepris, Denne innehoder som regel prisen på jakta inkl overnatting og forpleining, på hjortejakt er det ofte inkl ett dyr med gevirvekt opptil 4,99 kg dette koster fort vekk 14000 -16000,- for en 4 - 5 dager jakt.

 

Så kommer Fly, tips, lokal transport, og eventuelt tillegg til trofeavgiften for det som overstiger 4,99 kg, derfor er det nesten umulig å sette en nøyaktig pakkepris fordi variablene er store, prisen på flybilletter varierer fra dag til dag, tips avhenger av hvor fornøyd du er som jeger/kunde, Da ser du at det blir feil å sette en standard på akkurat dette, men grunnprisen er fast.

Noen steder blir trofeet ettersendt og da må det betales en frakt på dette, fra Afrika er det en pris på PAck å dip + frakt som kan beløpe seg til til ca 1000.- pr trofe

 

Håper det belyser litt

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal på råbukk jakt i Polen eller ungarn. Prisen som blir oppgitt er som regel for jakt, opphold og trofebehandling. I Ungarn kommer som regel oppmålings gebyr på trofeene i tillegg. Hvis du har fastpris opplegg på antall bukker så kommer det ikke noe tillegg der såfremt du ikke skyter fler bukker enn avtalt.

 

Som regel må du komme deg ned dit selv, enten kjøre, ta fly eller bli med på en av de arrangerte bussturene som mange av selskapene arrangerer. De har som regel avreise fra Danmark. Trivelig turer, men blir litt lei av å sitte på buss.

 

Drar du på prisliste tur, hvor du betaler trofe avgiften på etterskudd så kan det fort løpe på endel utgifter, hvis du ikke greier å holde deg for å skyte en svær en :mrgreen:. Du betaler som ofteset et depositum på ca 2000 pr bukk, på det antall bukker du ønsker å skyte. Så får du regning på mellomlegget når du kommer hjem. Det kan variere voldsomt ettersom det er litt vrient å holde seg og se hvor tunge gevirene er på skallen.

 

Noen plasser praktiserer de en 15 prosents regel hvor du sier en maksvekt på trofeene du vil skyte. Da betaler du maks 15 prosents overvekt hvis guiden bommer på vekta.

 

Skal du skyte en gullbukk i Polen så bør du nok opp 450 til 500 gram og da ser du prisen blir der etter. De er kravet at de skal ha tørket i 24 timer før veiing. Dette gjør at geviret letter en god del gram når det får tørket skikkelig. Så en betaler endel for vann på disse bukkene :roll:

 

I tillegg kommer tips til guidene for god jakt og for kjøring i reviret. mellom 50 og 100 euro.

 

Slike turer er avhengighets skapende :mrgreen: .Så vær forsiktig :lol:

 

Du ser prisene i de forskjellige katalogene så er det bare å plusse på trofeavgiften.

 

Er det hjortebukker du skal ha tak i så kan det fort bli veldig dyrt, hvis du ikke har avtalt vekt og pris osv på forhånd. Sjekk i katalogene. Et 5 kg gevir ligger som regel rundt gull i størrelse etter norske måleregler.

Link to comment
Share on other sites

Heisan, vi drar til tsjekkia i mai på bukkejakt. 900 euro for opphold 2 bukker (6 tagger),mat, transport alt utenom alkohol som det ikke blir drukket mye av uansett. Har vært der før på samme plass.

Ca 12000 kr med fly.

 

Bortsett fra noen kroner til mat på flyplassen har jeg ikke brukt mere en det.

 

Jeg tar med noen kilo kjøtt i kofferten, mener det er 10 kilo innfor eu land.

 

Er det samme med grise jakta vi betaler en fast pris uten trofe avgift. Nå skal det sies at det er ikke den tetteste grise bestanden der vi jakter men helt greit. (mye rådyr)

Link to comment
Share on other sites

En gull bukk på prisliste koster nok rundt 8-10 på prisliste pluss turen. Du kan få fastpris opplegg i england hvor du har en makspris på bukkene på rundt 7-8. Men så kan du være fryktelig heldig å få en flott bukk på fastpris. Men stort sett så blir bukkene som regel ikke de største på fastpris, men jeg vet om en som fikk en på 835 gram på fastpris når jeg var nede i 2010. Fastprisen ligger som regel på mellom 2-2500 pr bukk.

Link to comment
Share on other sites

Heisan, vi drar til tsjekkia i mai på bukkejakt. 900 euro for opphold 2 bukker (6 tagger),mat, transport alt utenom alkohol som det ikke blir drukket mye av uansett. Har vært der før på samme plass.

Ca 12000 kr med fly.

 

Bortsett fra noen kroner til mat på flyplassen har jeg ikke brukt mere en det.

 

Jeg tar med noen kilo kjøtt i kofferten, mener det er 10 kilo innfor eu land.

 

Er det samme med grise jakta vi betaler en fast pris uten trofe avgift. Nå skal det sies at det er ikke den tetteste grise bestanden der vi jakter men helt greit. (mye rådyr)

 

Er dette gjennom firma? evt hvilket? hvor høy er trofeavgiften på de 2 sekstaggerne da? eller er de inkludert i de 12000?

:) hørtes jo genialt ut... hvor mange jaktdager osv? :D

Link to comment
Share on other sites

Alt er med ja, to stykk bukker i den prisen.

arrangeres av min lokale våpen butikk. Er han jeg har reist med de 2 gangene jeg har vært der. Blir ikke siste heller.

Drar som regel veldig tidlig på torsdag sånn at det blir kvelds jakt når vi er kommet fra. Jakt hele fredag,lørdag,søndag og hjemreise mandags morgen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...