Jump to content

Dillon 650 XL


Mastodon

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har akkurat gjort en særs god byttehandel.

Jeg byttet LEE pressa mi med en Dillon 650 XL:)

 

Dette fulgte med på handelen:

.222/.223 Conversion kit.

6,5x55 Conversion kit.

Batteridrevet kruttsjekker.

Ett toolhead

Ett kruttmål med stor og liten sleide.

Fire rør for primere

pluss to disker som roterer i butt av pressa. (Flytter hylsen rundt mellom diene.)

 

Dette var nytt og ubrukt. bortsett fra pakket ut og montert på en benk.

 

Vet at du kjøper den med et valgfritt Conversion set og toolhead med kruttmål.

Men kruttsjekkeren er vel ekstra utstyr, samt conversion kit nr to og prisen på de to er vel fort 1500,-

Så tot pris for denne pakken er da rundt regnet 8000,-

Eller er det mer som er ekstra utstyr?

 

Jeg kommer til å primært lade 6,5x55 med denne og har et Dieset fra RCBS som blir brukt i Rock Chuckeren i dag.

Kan dette brukes på lik linje med andre, eller trenger jeg spesial die set?

 

Ellers så trenger jag alle tips jeg kan få da jeg har null erfaring med andre enn Rock Chuckeren. (Og andre Enstasjons presser)

 

Jeg bor på Gjøvik så hvis det er noen i omegn som har god peil på denne eller lignende som har lyst på ett oppdrag, (mot godtgjørelse selvsagt), for å stille inn pressa og innkjøring så kontakt meg på PM

Link to comment
Share on other sites

Boir vel forsåvidt i nærheten... men noen heksekunst er det vel ikke å stille den inn.

Men du bør tenke på at sizing av hylsene kanskje bør skje i egen operasjon, siden hylsebne trengs å smøres og slik før de presses. Og det kan være greit å få av smøre guffa før man lader videre.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har akkurat gjort en særs god byttehandel.

Jeg byttet LEE pressa mi med en Dillon 650 XL:)

Særs god? Hvilken godfjått kan gå med på en slik fenomenal byttehandel, uten mellomlegg?

Ellers så trenger jag alle tips jeg kan få da jeg har null erfaring med andre enn Rock Chucker'en. (Og andre enstasjons presser)

En fordel å gå fra enstasjonspresse til halv- og helprogressive presser.

RC-en er enkel å betjene, bortimot selvforklarende alt med den.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Jeg skal tråle YouTube ved neste ledige stund, forhåpentligvis i kveld.

 

 

Jeg har akkurat gjort en særs god byttehandel.

Jeg byttet LEE pressa mi med en Dillon 650 XL:)

Særs god? Hvilken godfjått kan gå med på en slik fenomenal byttehandel, uten mellomlegg?

 

Min svigerfar kjøpte denne pressa for noen år siden, sjekket hvordan hylsemateren fungerte med å legge i en håndfull 9mm og skru den på. Siden den gang har den stått og "støvet" på furtebua. Han bruker RCen på alt han lader da han skyter lite. Han fikk min LEE fra det billigste ladesettet til ca 1000,- samt før har han fått skalaen og kruttmålet derfra. Han foreslo byttet da han heller ville ha en enkel presse for kuleisetting ved siden av RCen. Lucky me:)

 

En fordel å gå fra enstasjonspresse til halv- og helprogressive presser.

RC-en er enkel å betjene, bortimot selvforklarende alt med den.

 

Ja all min lading hittil har jeg gjort på en brukt RC jeg fikk for 800,- for noen år siden... Her har jeg kjøpt til hette isetter mating med rør. Den kommer til å bli brukt til lav volum lading fortsatt. Da jeg er meget fornøyd med den.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har du hylse mater til denne? Jeg har også ei slik presse. Blir kun brukt til mengde produksjon av 6.5. ellers bruker jeg RC. Jeg ville satt på en necksizer på denne så slipper du mye av smøre jobben osv. Kun halsen. Setter du på en lee collet die så slipper du og smøre også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Boir vel forsåvidt i nærheten... men noen heksekunst er det vel ikke å stille den inn.

Men du bør tenke på at sizing av hylsene kanskje bør skje i egen operasjon, siden hylsebne trengs å smøres og slik før de presses. Og det kan være greit å få av smøre guffa før man lader videre.

 

Har ei Dillon 650 og har lurt på dette med smøring.For å heilpresse hylsa må ein jo smøre den.Problemet vert då at kruttet søler rundt hylsehalsen og litt ned på pressa.Har mistanke om at fettet gjer at kruttkorn vert hengande igjen der hylsehalsen berører påfyllaren slik at neste hylse ogso vert søl på.Meininga med denne pressa er vel at ein skal gjere alt i ein operasjon.Nokon som har erfaring med dette og ei løysing?Kjøpte pressa ny for ei stund sidan og har nettop tatt ho i bruk. :?:

Link to comment
Share on other sites

Alternativt tar du smørejobben først, sizer i egen operasjon, fjerner fettet og så kjører ferdig sizede hylser rett i hylsemateren uten behov for sizing før kruttfylling.

 

Sånn gjør jeg det i alle fall, sizer på enstasjoner og trimmer manuelt (i påvente av nok likvide midler til å skaffe meg hylsetrimmer for 650'n, da blir det size+trimmejobb på den med separat verktøyhode).

Jeg lader til halvauto, så er avhengig av helpressede hylser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...