Jump to content

Samle på kniver


barzap

Recommended Posts

Den vanligste måten å samle kniver er å kjøpe de du synes er tøffest/penest selv. :winke1:

 

Det jeg fikk opp av Piranha var automatiske, så det er ulovlig i Norge med mindre du har lisens.

Fikk ikke inntrykk av at de var spesielt mer samlerverdige enn andre lignende kniver heller. Moderne fabrikkniver får sjelden noe samlerverdi.

Link to comment
Share on other sites

Ikke begynn hvis du ser for deg at du skal selge samlingen med gevinst.

Ikke begynn hvis du har bedre ting å bruke penger på.

 

Hvis du likevel faller for fristelsen, så er Spyderco like greie som mange andre. Lær deg "Sprint Run" med en gang. Burde si deg noe når et firma lager egne serier beregnet på samlere...

 

Eller... støtt virksomheten til knivmakere her på berget, som f.eks de som er her på kammeret.no.

Link to comment
Share on other sites

Ikke begynn hvis du ser for deg at du skal selge samlingen med gevinst.

Stemmer bra det. Er til og med tvilsomt at du går i 0.

 

Du trenger ikke fokusere så mye på merker heller.

 

Om det er forskjellige design som er interessant kan du se litt på CRKT (www.crkt.com).

Relativt rimelige kniver, men de jobber sammen med kjente knivmakere og lager masseproduserte versjoner av deres modeller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lufter noen tanker rundt samling her. De er ikke ment som noen form for nedvurdering av andres syn, alle har sin motivasjon og tanke bak sin samling og ingen har mer eller mindre rett enn andre.

- En samling skal etter mitt syn ha et tema. Hvis motivasjonen er - som noen over her har vært inne på - at knivene skal selges med fortjeneste er det ikke samling, da er det spekulasjon. Og det er greit nok, det, men vær i så fall ærlig overfor deg selv om det.

- Hvis det er her motivasjonen ligger er håndlagde kniver en god vei å gå, det gjelder da å være heldig og finne knivmakere som gjør så godt arbeid at produktene over tid blir ansett som kunst eller brukskunst, se etter originalt, men bruksorientert design og godt utført arbeid. Alternativt er der kniver, spesielt endel kampkniver, som har oppnådd en legendarisk status og er gode investeringsobjekter. Originale Fairbairn-Sykes, John Ek og Randall er eksempler her.

- En samling kan være motivert så enkelt som kniver du liker. Da vil den sannsynligvis ikke oppnå noen økonomisk verdi, men den er til for din egen glede, og jeg har en følelse av at det er i disse banene du tenker. Tematiseringer av en slik samling kan være bestemte konstruksjoner, f. eks. variasjoner og videreføringer av japanske tantoer, Bowie-kniver, tradisjonelle nordiske kniver, ett eller et begrenset utvalg fabrikat etc.

- Samlingen kan også ha et historisk tema, selv holder jeg på å bygge opp en samling for å beskrive utviklingen av militære bajonetter, felt- og kampkniver fra og med første verdenskrig og fremover. Dette temaet kan igjen deles i undergrupper, jeg holder f. eks. i øyeblikket på å samle opp amerikanske kniver og bajonetter.

 

Det er mange måter å samle på, men jeg vil si det uansett er vel anvendt tid å sette deg ned og tenke gjennom hva du vil samle og hvorfor. Lag en plan, sett opp en "ønskeliste", gjør forarbeid - søk på nettet og kjøp inn og les litteratur.

Sette deg også inn i lover og regler. Endel kniver kommer inn under våpenlovens definisjon på voldsgjenstander. Skal samlingen omfatte slike må du få politiets godkjenning som blankvåpensamler. Denne godkjenningen er i praksis en dispensasjon fra våpenloven, og forutsetningen er at du har redegjort godt nok for samleområdet. Hvis ditt lokale politidistrikt er i tvil er det Politidirektoratet som avgjør. Her er grundig forarbeid helt avgjørende. At en bestemt type kniver er kule holder ikke.

Link to comment
Share on other sites

Skal samlingen omfatte slike må du få politiets godkjenning som blankvåpensamler. Denne godkjenningen er i praksis en dispensasjon fra våpenloven, og forutsetningen er at du har redegjort godt nok for samleområdet.

Vet at Danmark har egen lisens for blankvåpen, men det må være noe nytt i Norge. Har du noen referanse til en lov der blankvåpen er nevnt som lisenspliktig?

 

Hvis ditt lokale politidistrikt er i tvil er det Politidirektoratet som avgjør.

I de tilfeller man får dispensasjon fra "§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1", som er den loven som er aktuell her, er det kun opp til det lokale politidistriktet. Politidirektoratet blander seg ikke inn.

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20090625-0904.html#9

Link to comment
Share on other sites

@Metallurgen: Dette gjelder kniver som faller innunder forskriftens paragraf 9 (beklager, jeg refererte til loven, det er feil).

§ 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

 

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

 

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret.

 

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10. Dette ledd gjelder ikke armbrøst ervervet før 1. januar 1993.

 

Politimesteren kan dispensere fra forbudet i første ledd dersom særlige grunner foreligger.

Det er normalt det enkelte politidistrikt som avgjør slike søknader, men alle tvilstilfeller i forhold til våpenloven med tilhørende forskrifter sendes POD (i hvert fall ifølge våpenkontoret ved mitt politidistrikt). Kan evt. komme med en oppdatering på dette etter hvert, siden jeg holder på å formulere en søknad om slik godkjenning der jeg bl.a. kommer til å be om presisering av definisjonen på stilett - en ganske avgjørende faktor for hva som faller innenfor og utenfor restriksjonene.

Link to comment
Share on other sites

Det er normalt det enkelte politidistrikt som avgjør slike søknader, men alle tvilstilfeller i forhold til våpenloven med tilhørende forskrifter sendes POD (i hvert fall ifølge våpenkontoret ved mitt politidistrikt). Kan evt. komme med en oppdatering på dette etter hvert, siden jeg holder på å formulere en søknad om slik godkjenning der jeg bl.a. kommer til å be om presisering av definisjonen på stilett - en ganske avgjørende faktor for hva som faller innenfor og utenfor restriksjonene.

Ingen tvilstilfeller ved paragraf 9. Det er politimesteren/det lokale politikammeret som gir dispensasjon. Jeg har fått det selv, og når jeg jobba med saken var det helt klart at politidirektoratet ikke hadde noe med avgjørelsen. Men det hindret ikke det lokale politikkameret i å prøve og få det sendt til direktoretet. Det tok meg bare 3,5 år. :winke1:

 

Hva er det du vil få bekreftet som kommer/ikke kommer under stilett?

Link to comment
Share on other sites

Hva er det du vil få bekreftet som kommer/ikke kommer under stilett?
I referanselitteraturen defineres stilett som et rent stikkvåpen uten egg for skjæring, men i dagligtale er det en utbredt oppfatning at en tveegget kniv med smalt blad er en stilett. Ut over det brukes stiletto som varemerke (berører ikke mitt samlerområde) og som typebetegnelse på i hvert fall tre amerikanske kampkniver (V-42 Stiletto, OSS Stiletto og USMC Raider Stiletto), selv om disse etter leksikondefinisjonen er dolker og ikke stiletter. Kniver i samlerområdet mitt som er stiletter slik jeg tolker det er f. eks. amerikanske M1917 og M1918 og britiske Robbins of Dudley push daggers.
Link to comment
Share on other sites

I forhold til politiets definisjon vil de nevnte knivene gå som stiletter.

Det skal finnes utfyllende tekst og domstilfeller der "stiletter" omfatter dolker og andre tveeggede kniver, selv om dette ikke er den reelle definisjonen av ordet.

 

Inntil nylig var setningen som henviser til når ikke loven gjelder, lenger. Da var det også spesifisert "...ment for eller tilhører en samling...". Dvs. at du ikke trenger dispensasjon så sant du har en samling. Loven blir nok praktisert som tidligere på dette.

Knivene du refererer til er i fritt salg i Norge, og utvilsomt akseptert som samlerobjekter. Tviler på at du kommer til å få noen problemer med å ha disse i en samling.

 

Lykke til med forespørselen! (Den kan fort ta tid. :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...