Jump to content

Tørker vakuumpakka kjøtt ut?


arne mo

Recommended Posts

Jeg invisterte i en vakuumpakker før jakta i fjord og har vært veldig fornøyd med den. Spesielt hvis det er litt varmt i været og jeg ikke tør la slaktet (rådyr) henge lenge, skjærer jeg det ned, vakuumpakker steiker og fileter, og ettermørner på kjøla. Men vakuumet trekker jo ut endel kjøttsaft fra kjøttet mens det ligger på kjøla. Nå kjøttet skal tilberedes etter opptining er det en god slant kjøttsaft som jeg heller ut av posen. Er dette kjøttsaft som ville forblitt inne i kjøttet og gjort det mer saftig hvis jeg ikke hadde vakuumpakka kjøttet?

Har dere noen erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

Du snakker nå om to ting. Om vakuum trekker ut væske før frysing, og om væske trekkes ut etter frysing.

Det som har mest å bety for væskeslippet er frysingen. Når vannet inne i muskelcellene fryser, utvider det seg. Hos mange celler er celleveggen ikke i stand til å utvide seg i takt med isen som danner seg inne cellen, og celleveggen sprekker. Da vil cellen miste mye væske når kjøttet tiner. Svært rask innfrysing er viktig for å unngå dette.

Egen erfaring med vakuumpakket ferskkjøtt er at væsketapet er minimalt i forhold til frossent kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok riktig som du sier at celleveggene sprekker og safta renner ut når kjøttet tiner. Men safta som blir trukket ut av kjøttet før frysing hvis kjøttet ligger ferdig vakuumpakka på kjøla en ukes tid, vil det gjøre at kjøttet blir tørrere enn hvis jeg hadde frosset det med en gang etter pakking?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...