Jump to content

Eldre Baikal kombi- 90Mpa, 0,75 choke og leirdueammo


Oddeiste

Recommended Posts

Har nylig kjøpt en eldre halvloddet Baikal 12/76 6,5x55.

Den er merket 18.4jm 0.75 90MPa. Har tenkt å bruke wismuth eller lignende på jakt, men liker ikke tanken på å slenge 25 kroner etter en leirdue! :D

Vet det har gått masse diskusjoner angående denne problemstillingen, men spør da jeg er usikker siden dette er en kombi. Har aldri hatt våpen før, synes hagleløpet virket tynt.., men det skal kanskje være det? Fikk høre at å brotsje opp trangboringa gjorde våpenet mindre slitesterkt?? Hva koster evt dette?

Kan jeg skyte en leirdueladning i stål med god samvittighet?

 

Hvor lenge bør man vente mellom hvert skudd?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke vært redd for å fyre av lerduepatroner ladd med stålhagl.

 

For det første: ingen lerduepatroner er ladd hardere enn 900bar (90MPa)

 

For det andre: Det er flere faktorer som avgjør hvor hardt haglladningen sliter på trangboringen. Hvis haglene ligger i en flastkopp, er det plasten som kommer i kontakt med trangboringen. En ladning små hagl, vil deformere seg mer som et plastisk materiale, enn en med store hagl, uansett hvor hardt materialet i haglene er. lerduepatroner er ladd med små hagl.

 

Jeg tror ikke hagla blir mindre slitesterk av å brotsje opp trangboringen. Mulig den du snakket med, tenkte på at løpene er forkrommet innvendig, og det blir da nødvendigvis borte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...