Jump to content

Hjemmeladning 338. Lapua Magnum?


LapuaMagnum

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg skal gå til kjøp på en 338 Lapua Magnum rifle. Men har sjekket mye og funnet ut at 338 Lapua Magnum ammunisjon er fryktelig dyrt! Har også pratet med forhandler og fikk beskjed at på det rimeligste så var det 40 kroner per skudd. Har da funnet ut at jeg vil bedrive hjemmeladning istedenfor. Så da har jeg noen spørsmål som jeg håper å få svar på. Jeg er ny innen jakt og rifle. Men har skutt litt med 338 Lapua Magnum og ønsker derfor dette.

 

Spørsmål 1:

Hvor kan jeg få kjøpt 338 Lapua Magnum hylser? Eller må jeg kjøpe patronene og lade om etter at de er brukt? Isåfall hvilke patroner er pålitelige, og holder lenge?

 

Spørsmål 2:

Jeg fyller 17 iår. Og jeg og min far skyter mye FELT. Han har en Dillon 550b, og vi lader mye 9mm, 45 ACP og 38 Spesial. Har lest at man kan bruke shallplate #37 på 338 Lapua Magnum. #37 er for 416. Rigby. Noen som har erfaring med dette som vet om dette er riktig, eller om en annen shellplate som jeg burde bruke?

 

Spørsmål 3:

Kan noen gi meg en liste over de delene jeg vil trenge for å lade 388 Lapua Magnum med Dillon 550b? :D

 

Spørsmål 4:

Hva havner prisen på per patron når man lader selv?

 

 

Tusen Takk på forhånd! :D

 

Mvh

Robin Bråthen

Link to comment
Share on other sites

Du burde søke litt her inne ang lading av 338LM det er skrevet svært mye om det.

 

Hylser kjøper du hos landrø, hjemmelading.no eller andre som selger lapua hylser.

Koster ca 25kr stk, kan lades 5-10 ganger.

Kuler får du for 5-10kr stk

Krutt N15, MRP eller N560-570, ca 2-4kr pr patron.

Magnum hetter, eks Fed 215, ca 50 øre stk

 

Total pris for ferdig ladet ammo blir ca 15-25kr pr stk.

 

Du trenger ett konverteringssett til 550n. Da følger det med plate og pinner som du trenger.

Du må også ha ett diesett, anbefaler Redding Custom competition bushing diesett.

Link to comment
Share on other sites

Tika skriver om et konvertering sett til 550n. Hvilke sider kan jeg finne dette på? Har Googlet som en gal for å finne det. Men finner ingenting. Noen som vet hvor jeg finner dette?

 

Du trenger ett konverteringssett til 550n. Da følger det med plate og pinner som du trenger.

Du må også ha ett diesett, anbefaler Redding Custom competition bushing diesett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...