Jump to content

Spørsmål rundt Glock 17 gen.2 kontra gen. 4


Slappen

Recommended Posts

Hei!!

 

Har prøvd en Glock 17 gen. 2 i noen dager og vurderer å kjøpe en gen. 4 for production, men er usikker da jeg har etpar ting jeg ikke helt likte med pistolen.

 

1. Magasinutløseren var litt liten og vanskelig å nå (trykke på) på pistolen. Er denne lik for gen. 4 ?

2. Skjeftet; Er skjeftet for gen. 2 det samme som om medium back strap er benyttet ?

3. Når jeg trykket inn magasinutløseren ville ikke magasinet falle ut av seg selv uten at jeg "ristet" litt i pistolen. Er dette bedre på gen. 4 pistolen ?

 

Takk for eventuelle svar :-)

Link to comment
Share on other sites

1 - etter det jeg husker fra det lille jeg har prøvd en Gen 4, Nei.

gunglock17gen4.jpg

Bilde funnet på nett

 

3 - Både ja og nei. At magasin ikke ville ut kommer mest sannsynlig av at det var gamle typen magasiner uten stål hele veien rundt i magasinkroppen, det gjør at plasten buler og kiler seg fast i magasinbrønnen. Nye magasiner fra Glock har ikke jeg hatt noe problem med, siden disse har stål rundt det hele (Full Metal Lined).

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Bruker selv en Glock Gen 4 til production og det funker bra for meg. Men, det er en tjeneste pistol så du finner sikkert andre merker/ modeller som er bedre til konkurranse bruk.

 

1. Det eksisterer forlengede magutløsere til de tidligere modellene og jeg håper Glock kommer med en til gen 4 snart. Jeg synes den originale er litt liten for hurtig mag skift. Husk at du må bruke deler fra Glock for å kunne benytte den i Production.

 

2. Ja, medium skal være lik grepet på gen 1-3. Jeg bruker min uten grepsplater nå, da jeg faktisk liker det litt smalere grepet det gir (brukte gen 3 fra Forsvaret tidligere).

 

3. Enig med forrige taler. Den første generasjonen magasiner kom uten stål innlegg hele veien og det gjorde at magasinene ikke dropper. Alle senere generasjoner har hatt magasiner med stål hele veien slik at de dropper. Du kan lett se hvilken type mag det er ved å se på hakket bak patronen på magasinet. Hvis hakket er buet er det første generasjon magasin som ikke dropper. Alle de senere generasjoner har hatt et firkantet hakk / åpning i bakkant av patronen.

 

viewFile.html?i=10823

Magasin 2 & 3 er eksempler på 1.gen. De andre ( "4 - 8" ) er senere generasjoner med firkantet hakk i bakkant av prosjektilet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for opplysende svar!!!

 

Når det gjelder sikter har jeg (etter å ha lest flere tråder her) forstått det dithen at en kan skifte sikter uavhengig av leverandør såfremt det ikke gjøres endringer/arbeid på selve sleiden eller andre deler av pistolens.

Tenkte at jeg eventuelt kunne bytte ut til eksempelvis Heinie sine sikter.

 

Om jeg bør vurdere en annen type pistol for konkurranse tja.... Har lest mye på forumet og det mange meninger om div. våpen som er best egnet. Det jeg primært er ute etter er et våpen som:

 

1. Virker uten at det kun kan benyttes en spesiell type ammo, ofte funksjonsfeil etc.

2. Det finnes minst en forhandler av merket i Norge.

3. Enkelt å få tak i deler til selve våpenet og godt utvalg av tilleggsutstyr.

4. Pris på våpen, deler og utstyr som er til en viss grad familie vennlig.

 

Noen forslag (utenom Shadow) som dekker kravene over så tar jeg disse hjertelig imot.

Link to comment
Share on other sites

1. Virker uten at det kun kan benyttes en spesiell type ammo, ofte funksjonsfeil etc.

2. Det finnes minst en forhandler av merket i Norge.

3. Enkelt å få tak i deler til selve våpenet og godt utvalg av tilleggsutstyr.

4. Pris på våpen, deler og utstyr som er til en viss grad familie vennlig.

 

Noen forslag (utenom Shadow) som dekker kravene over så tar jeg disse hjertelig imot.

1. Glock !!!! Glock !!!!! eller Glock !!!!!

2. SSS er vel forhandler

3. Kan kjøpes "over alt" og i dag så er det nesten en fordel å kunne kjøpe fra Europa, frem for USa, da de er litt sære på eksport.

4. Glock er ikke dyrt. Det meste av andre våpen er faktitsk dyrere.

 

Sikter kan man "lett" bytte selg, men vil nok anbefalle å kjøpe utstyr for å bytte hvis du skal gjøre det flere ganger.

 

Men er det noen som vet sikkert, om magasiner fra gen 1-3 går i gen 4. pistoler?

Nye Gen 4 magasiner fungerer i de eldre.

Link to comment
Share on other sites

selv eid glock 17,26 og 35. fungerer alltid.

 

1. Uttenom glock har jeg god erfaring med Beretta PX4(som jeg bruker til production) og S&W m&p 9

2. Det er det på det meste.

3. Deler skaffer importør/forhandler, hva slags tilleggsutstyr sikter du til?

4. Glock ca 6300 ny. s&w 5300 for pakke med hylster og magasinholdere, PX4 7600.

 

Prøv før du kjøper om det er mulig. Går du for Glock ville jeg anbefalt å investere i noen warren tactical sikter (ca 800 kr fra DAA) eller Heinie.

Link to comment
Share on other sites

Glock gen 1-3 magasiner passer i gen4.

-Derimot hvis du konfigurerer gen4 til å være for venstrehånd (bytte magrelease til høyre side), vil du ikke kunne løse ut/feste skikkelig et gen1-3 magasin.

gen4 mag har utsparinger på begge sidene til nettopp dette, mens 1-3 kun har utsparing på venstre side.

 

Hvorfor ikke et fiberoptisk sikte? mye enklere å treffe med mot en sort blink :)

Link to comment
Share on other sites

Hei og igjen takk for informasjon fra dere alle (er kjempeimponert)!!!

 

Jeg skjønner at jeg ikke var eksplisitt nok når det gjaldt tilleggsutstyr og det beklager jeg. Det jeg tenkte var utstyr som hylster ol. som ikke er pistolen i seg selv, men også deler til selve pistolen som eksempelvis mag. release, sikter, compensator, ekstra magasiner etc.

 

Av det jeg har surfet og hørt med andre er det enklere å finne tilbydere av pistol "deler" og utstyr til Glock enn til produkter fra andre leverandører.

 

Enkelte tilfeller jeg har hørt om er ventetid på 2-3 mnd. på ekstra magasiner, 1 mnd. på skruer, hylster til den produsenten/produkt er ennå ikke klar til å leveres osv.

 

Takk for tips om Beretta og M&P. Jeg har kun prøvd Beretta 92f(s) og ble ikke helt venn med den. Når det gjelder px4 og M&P 9 så har jeg ikke prøvd disse så her er jeg helt blank.

 

 

Av det jeg sitter med av info nå så legger jeg ut et ønske om kjøp av en Glock 17 gen. 4. Skulle jeg være så heldig å få testet en eller begge av de ovennevnte så får jeg bytte tekst på annonsen om nødvendig :-)

 

PS: Om det blir Glock jeg blir eier av så blir det Heine sikter ;-)

 

Igjen tusen takk for all hjelp og ha en forsatt fin helg folkens !!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kjøpt meg denne:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=33024726

 

Midway.no og oscarmike.no har magasiner på lager, mens midway.no har et lass av deler og ting til den. (f.eks magholdere, 100++ forskjellige hylstere. mye å velge mellom!)

 

Husk at gen4 orginalt har extended magrelease.

Endrer du noe i våpenet utenom til orginaldeler, og avtrekket skal være over 5,5lb, så kan du ikke bruke denne i production.

Mao faller egentlig hele poenget med glock17 bort. :)

 

 

Selv valgt "dawson precision" sikter, gjennom pvas.no til min. venter i spenning på å få dem.

rød fiber forran, og justerbart bak med 2stk grønne fibere. havner vist på rundt 1500,-

 

 

Eneste du bør bytte på en gen4 er recoilspring (fjæra under løpet). Denne betaversjonen som ble sluppet i starten kan fucke seg og skape en skjelden matefeil. Glock gir en ny gratis til de som har den gamle versjonen.

Nye versjonen har en "hette" som hviler på sliden, mens på den første versjonen så hviler et flat parti på fjæra mot slide-veggen under løpet. Fjæra har i noen tilfeller hoppet i mellom og skapt funksjonsfeil.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for tipset om finn.no.

 

Jeg vil ikke starte noen spetakkel her, men med den responsen det firmaet hadde så kan jeg ikke si at jeg ble imponert. Etter teksten på annonsen ser det ut for at de har pistolen i kommisjon så hvis den egentlige eier ønsker å selge den kan vedkommende kontakte meg med en PM eller gi lyd her i forumet.

 

Jeg har handlet våpenrelaterte artikler før (fra Pedersen i Kristiansand) og tror jeg havner hos dem om ikke annet dukker opp i meget nær fremtid.

 

Jeg får titte litt på "Dawson precision" som du har kjøpt å se hva det kan være for noe :-)

 

Forsatt god helg!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...