Jump to content

22 wmr helmantel til rype/due


HåvardJ

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt meg en splitter ny 22 wmr Savage 93F som skal erstatte en 223 på vinterjakt (har blitt for mye ødeleggelser med fabrikkammo).

 

Børsa samler bra (2-3 cm 3 skudd på 100 m, CCI TMJ og HP), og så langt lover dette godt.

 

Er 22 wmr helmantel godt nok for human jakt på rype?

 

Sikter midt i den fremre delen av fuglen, ikke hodeskudd.

 

Erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

hei og gratulerer med ny børse i et alletiders småviltjakt kaliber. bruker cci gamepoint på all jakt. den exp ikke noe særlig i en rypeskrott så den gir minimal kjøtt ødleggelser. gamepointen er laget for å trenge dypt inn i større småvilt så noen mener den exp for dårlig i hare etc. den erfaringen har ikke jeg så jeg bruker bare gamepointen fordi da er du skodd for all småviltjakt. hp er også ei god patron den exp mer og gir mer knall og fall effekt men med noe mer kjøtt ødleggelse. valget mellom helmantel og hp så hadde jeg brukt hp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Akkurat kjøpt en Savage Anschutz M141 (#64) fra 1966 med en Pecar Berlin 4-10x45, ikludert 670 skudd for 2800,- :shock:

Hatt kaliberet før, og da i en CZ American.

Min anbefaling; hulspiss på Rev og gamepoint på fugl. 22 WMR går ikke sånn bare godt med all ammo (slik som 17 HMR kanskje gjør) en må leite litt. Eksempelvis går nyervervelsen over helt "ræva" med Winchester (super magnum - noe høyere hastighet i følge pakken) 5 skudd - 5,5 cm - 100m, mens CCI og RWS går helt glimrende (Iallefall godt nok for meg) 5 skudd - 2 cm - 100m. Pipa skal kappes på 18,5" og få en A-tec cmm 4 (6) samt beddes av en kyndig.

 

Men for å svare deg konkret: Mine erfaringer (kun på Rype) Gamepoint funker utmerket, passe fart og lite kjøttødleggelse. 22 WMR har likevel en krum kulebane, som fort blir utfordrende utover 120 m, men med en kikkert med gode justeringstårn er mye mulig...Svenskene, spesiellt i nord, jakter mye storfugl med 22 WMR og de roser kaliberet også til dette formålet.

 

Lykke til videre!

Link to comment
Share on other sites

Hei Håvard.

Jeg bruker FMJ på due i 22wmr (stein dødt i smellen hver gang ca. 40 st.død due til nå)

Gamepoint etter min erfaring er supert, men jeg har fått litt større ødeleggelser på due enn ønskelig så jeg bruker kun fmj.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...