Jump to content

High-tech til Sako. Bestille blank eller tilpasset?


Palinder

Recommended Posts

Spørsmålet framgår av overskriften. Jeg tenker å bestille en High-tech stokk til min Sako 75 i kaliber .308. Den må tilpasses av børsemaker, og jeg er usikker på hva som er mest rasjonelt for børsemakeren. Er det noen av de mekanismene de lager for, som er så lik Sako sin "III"-kasse at det er enklere for børsisen hvis han får en slik enn hvis han får en "blank"?

 

Spurte i tråden hvor jeg tidligere har spekulert på denne sakoen, men spørsmålet druknet muligens i et langt og uinteressant innlegg.

 

Børsemakeren er ikke akkurat spesialisert på denne typen jobb, slik som andre i bransjen, og han er pensjonert og driver mer på hobbybasis enn noe annet, men jeg har sett nok av det han gjør til at jeg er trygg på at han kommer til å gjøre en grei jobb.

Link to comment
Share on other sites

Kan hende, men jeg vet ikke hvor like de to mekanismene er.. Har en L579 inne hos børsemakeren nå, sammen med den nye Sakoen, og kan sammenligne når de kommer hjem.

 

Det springende punkt er vel muligens først og fremst hvor langt det er mellom skjefteskruene...?

 

Hadde vært gull å få høre fra noen som faktisk hadde gjort dette, og som vet hvor mye jobb det eventuelt er..!

Link to comment
Share on other sites

Snakket med Rafdal ang dette iom at jeg har samme rifle selv.

Han mente vel at det enkleste var å bruke en stokk for Howa og tilpasse den.

Om det var fordet at han ikke hadde blanks på lager vet jeg ikke.

 

For øvrig finner jeg ikke Howa som alternativ på High-tech sine nettsider.. Kanskje det bare mangler?

Link to comment
Share on other sites

Har gjort dette brukte da ein forrester stokk ble litt tilpassing forreste hullet ble flyttet å sølebedda måtte også legge på litt på stokken under.

største jobben ble løpskanal da eg skulle ha heen muffe å tjukk pipe slipte igjennom glassfiber skjelett å måtte støpe ny .

Relativt enkel jobb å fixe detta.

 

 

S

Link to comment
Share on other sites

Har gjort dette brukte da ein forrester stokk ble litt tilpassing forreste hullet ble flyttet å sølebedda måtte også legge på litt på stokken under.

største jobben ble løpskanal da eg skulle ha heen muffe å tjukk pipe slipte igjennom glassfiber skjelett å måtte støpe ny .

Relativt enkel jobb å fixe detta.

 

 

S

 

Dette var interessant! Ble hullet flyttet framover da? Tenkte jo uansett å søylebedde, så det gjør jo ikke noe.. Måtte du legge på litt under sier du? Hva brukte du da? Epoxy?

 

Magasinløsningene til disse SER jo ganske ulike ut, men det er kanskje ikke så stor forskjell? Gjorde du det selv?

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt den telefonen til Rafdal. Når det gjelder nettopp HighTec stokker er han den rene trollmann og klarer garantert å levere det du ønsker. Litt dyrt, men bygger du børsa med stor B ville jeg ikke spart på noe når det gjelder nettop HT stokk. Jeg har kjøpt en del blanks opp gjennom selv, men de har nesten uten unntak havnet hos rafdal til slutt for siste finish.

Når det gjelder heenmoffe så lager han noe lignende som er av svært høy kvalitet og som fungerer 100%. Relativt rimelig er dette systemet også. Skal du skifte pipe uten å ta av stokken krever dette en del ekstraarbeid på stokken og trolig svært grov løpskanal. Dette ville jeg styrt unna da disse stokkene er lette nok som de er i utgangspunktet. Et par testskudd etter løpsskifte er uansett en beroligende affære :wink:

 

Her ser du sakoen min i 358 øverst og Remington i 450 Marlin nederst. Sakoen er HT og Remingtonen er McMillan :mrgreen:

normal_SAM_0332.JPG

normal_Twin_redigert.JPG

 

Sakoen får moffe og ekstra liljaløp i 308 i disse dager.

Remingtonen bytter jeg løp i med pipestikke og låskassenøkkel.

 

Lykke til, spennende prosjekt du har på gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...