Jump to content

1911 og Hardcore Sear Spring


Shadob

Recommended Posts

Fikk tilsendt en slik fjær forleden dag - og tenkte at jeg kanskje kunne prøve å bøye og tøye litt på den gamle - i håp om å få avtrekket noe lettere.

Og skulle noe knekke - hadde jeg ihvertfall en i reserve :)

 

Men peiling har jeg ikke - og da så :oops:

 

Er det noen som kan fortelle meg hvilke av de tre armene jeg skal bøye på for å kunne få

 

- lettere avtrekk

- justere fortrykket

 

- og hvilken vei (mot eller fra meg)?

 

(Og kjenner jeg meg rett - vil jeg sikkert ikke engang klare å få satt fjæren riktig inn heller :|)

Link to comment
Share on other sites

armen som stikker bakover presser grepssikringen ut.

armen i midten presser på disonnectoren, og er dermed den som påvirker fortrykket mest.

armen med den vesle kroken på trykker på searen, og er dermed den som påvirker trykkpunktet mest.

alle de tre armene jobber sammen, og summen av dem gir totalvekta på avtrekket.

 

nå skal det sies at en feiljustert fingerfjær KAN visttnok få en velfungerende pistol til å slippe hanen, gi dobbeltskudd og gå auto om andre ting ikke er på plass, men jeg har fikla mye med dette uten å få til noe verre enn en og annen hanefall. men tenk over det, ikke fyll opp magasinet med fler enn et par-tre skudd, og vær forberedt på dobbeltskudd under testing.

regner med at det var J.T.H. som justerte avtrekket ditt(targetmasteren du har skrevet om)? kjenner jeg ham rett er ting i god orden, og evt. hanefall bør ikke gi fullauto.

 

fingerfjæren bør forresten tilpasses pistolen din mer enn dette, det er viktig å passe på at den fingeren som ligger på searen ikke subber imot ramma på siden, det skaper grums og knirk i hele avtrekket, og at flatene som glir imot disonnector og sear er riktig avrundet og polert på de riktige stedene, dette kan også fjerne grums i avtrekket.

 

du nevnte i en annen tråd at avtrekket var noen hudre gram for tungt- prøv å smøre med ett eller annet "super-moly-lurium" det hender det endrer vekta.

mye skyting får også ting til å sette seg- atrekksvekt kan endres etter noen tusen skudd.

 

forøvrig synes jeg personlig at 16-1700grams avtrekk ikke er dumt til felt, da har du en margin under innveiing, og er du vant til det gjør det ikke store forskjellen på skytinga.

meni søken etter det optimalet kan jeg absolutt forstå deg!!

Link to comment
Share on other sites

forresten- hvis du sliter med å sette sammen pistolen, og har tenkt å bøye fjærer, vil jeg atter en gang anbefale kuhnhausen.

han forteller hvordan alt SKAL være, og gir en grundig beskrivelse av hvordan pistolen er satt sammen og fungerer. hans beskrivelse av fjærer er ganske konservativ, vi konkurranseskyttere er nodt til å gå på noen tekniske kompromisser som ikke høre hjemme i "den virkelige verden".

Link to comment
Share on other sites

"forøvrig synes jeg personlig at 16-1700grams avtrekk ikke er dumt til felt, da har du en margin under innveiing, og er du vant til det gjør det ikke store forskjellen på skytinga."

 

Det har du helt sikkert rett i - men fikk bøyd og tøyd litt - så nå er den ca. 1500 gram (i henhold til fjærvekten min som sikkert ikke er riktig :? . )

 

"nå skal det sies at en feiljustert fingerfjær KAN visttnok få en velfungerende pistol til å slippe hanen, gi dobbeltskudd og gå auto om andre ting ikke er på plass"

 

Iløpet av kvelden får jeg se hvor stor tabbe jeg har gjort :)

Link to comment
Share on other sites

Det gjorde det :D - men skjøt ikke noe bedre av den grunn :( .

 

Er forøvrig i en fase hvor ingenting fungerer for tiden.

Og hva gjør idioten da?

 

Jo - plukker fram div. våpen - og sammenligner :roll: - og skyter og skyter - blir svett og klam, brillene dogger etc.

 

Og finner selvsagt ut at den ene gangen er våpen nr. 1 er best, for i neste omgang å finne ut at våpen nr. 2 og 3 osv. - er bedre.

Og blir ikke mindre frustrert når man får et klikk :twisted:

 

Kanskje på tide å finne fram fluestanga :?:

Men blir vel ikke mindre frustrert når laksen hopper over snøret - istedet for å ta fluene man har brukt noen kvelder på å lage :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...