Jump to content

Ny Forskrift om forvaltning av hjortevilt klar


A.E

Recommended Posts

Sletter sitering av overnevnte innlegg jmonsen

Er enig i det.

 

Hovedpoenget mitt er at man som grunneier uten driftsplan får kvotene ferdig fordelt fra kommunen. Før den nye forskriften kunne kommunene tildele frie dyr. De kunne i verste fall tildele kun frie dyr, noen få hanndyr og kalver. Nå når denne kom, faller fridyrordningen på hjort og elg bort etter hva jeg kan se. Dette må vel sees å være positivt da man kanskje tvinger alle til å prøve og tilstrebe målrettet forvaltning om man har godkjent driftsplan eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du har en bestandsplan, skal kommunen gi fellingstillatelse for frie dyr. Da har man mulighet til å vri noe på avskytingen underveis. Kommunen kan dog gripe inn dersom det blir "vesentlige" endringer i avskyting i forhold til planen. Så kan man selvfølgelig diskutere hva som er vesentlig.

 

For elg som tildeles etter §21 (direktetildeling) blir det slutt på ungdyrkvote. Heretter gjelder kun kalv, voksen ku (inkl. kvige) og okse. For hjort kan det spesifiseres spissbukk. Blir forsåvidt greit å slippe å sitte med kvote på en elgkvige, og risikere å skyte feil. Så kan man jo selvsagt bestemme seg for å jakte etter kvige, men det får ingen konsekvenser i forhold til myndigheter.

Link to comment
Share on other sites

Ja, og det står klar at vald med bestandsplan får tildelt frie dyr. Dette er jo egentlig ikke frie dyr da bestandsplanen som er godkjent inneholder en fordeling på alder og kjønn. Poenget mitt er vald UTEN godkjent bestandsplan ikke kan tildeles frie dyr slik som det har blitt praktisert før. Ser av interessen angående denne saken at det ikke vekker noen følelser. Men jeg kan love det skal bli baluba der man før har skutt hanndyr på valgfrikvoten, og nå blir de pålagt av kommunen og skyte både koller og spissbukker på den kvoten man egentlig skulle skutt store bukker!

Link to comment
Share on other sites

Dersom det har vært en utbredt praksis å skyte bare voksne bukker på fridyrkvote er det vel på høy tid å pålegge retta avskyting. Trodde vel egentlig at det var situasjonen for lengst.... Slik praksis vitner jo om fullstendig mangel på forståelse for viltforvaltning. Det "skulle" vel egentlig ikke skytes bare bukk I utgangspunktet.

For øvrig mener jeg at det burde være en forutsetning for jakt I det hele tatt at det ligger en godkjent bestandsplan bakom.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kan godt forklare det enda en gang. Det ikke alle hjortevald i Norge som har godkjent bestandsplan og får dermed en kvote tildelt fra kommunen. Det er hovedpoenget mitt som få skjønner.

Jeg vet at det har vært praktisert i noen kommuner å tildele kun kalv, hann- og frie dyr. Dette har mange steder ført til at man har i teorien kunnet skutt 100% hanndyr på voksendyrskvoten. Jeg skjønner at dette ikke er et stort problem i Norges land, og det er bra. Det er synd for denne kommunen, fordi hjortestammen er så skjevfordelt at det er vanskelig å rette opp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår hva du mener A.E. Er veldig positivt det som har kommet inn her. Før kunne man, om man tildelte etter §5b, skyte bukk så det grein etter. Ved å tildele frie dyr, bukk og kalv, kunne man risikere det du skisserte lenger opp. Jeg vet at det har vært mange vald uten bestandsplan som har dunket ned bukk på fri-kortene sine. Slik sett skutt veldig skeivt. Dette blir det heldigvis slutt på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...