Jump to content

God stokk til jaktfelt? - KKC med mere


Langlo

Recommended Posts

Jeg gjør meg noen tanker om hvor lojal jeg skal være mot min Sako 75 i laukonen stokk, som i "alle tider" har fungert bra. Som tronfølgere ser jeg at den relativt nye tikka sporter utmerker seg ved å være unødvendig lik den jeg har (I alle fall på bildet), ellers ser jeg gode tilbud på sauer 202 i kkc stokk. Utover disse er det jo også en vrimmel av individuelle løsninger som børsemakere har lagd for den enkelte på bestilling, og ferdige rigger some sauer jaktmatch(wolverine). I det hele tatt veldig mye flott.

 

For meg ser det ut som KKC skjeftet ikke går så langt ned ( er mindre dypt) enn på en del andre typiske sporter skjefter. Er det noen som har noen meninger om hvor godt KKC skjeftet er til stående skyting ? Noen andre oppfatninger om optimale stokker av de som ikke er custom made ?

 

Utover dette snakket jeg med en børsemaker som forleden mente det var nærmest "mot hans religion" å legge pistolgrepet ut til siden, slik GRS visstnok gjør på sine stokker - går det an å si noe fornuftig om dette, eller er det en ren smakssak?

 

Bruksområdet er jaktfelt.

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

laukanen stokken er vel noe av det beste synes jeg,og om du sikter bakfra på stokken så er det pistolgrepet som er vinkla litt ut som gjør det til en god stokk.slikt er det med grs skjefter også.stokker er nok en smaks sak for den enkelte,har tyrystubben 2 stk og en sako med laukanen og sauer .men må nok si det er sakon som er den stokken som jeg liker best

Link to comment
Share on other sites

Nå finnes det ganske mange sære børsemakere rundt om..

Det er behagelig å skyte med et pistolgrep som er lakt litt ut til siden. Men du må nesten selv finne ut hvilken stokk som passer deg best.

Jeg synes også GRS stokken er litt for tykk i pistolgrepet og har ikke direkte små hender. Men den er veldig god å holde i selv om. Tar jeg ikke helt feil er GRS stokken oljet, så det er jo ingen problem å tilpasse pistolgrepet litt da.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er til 202 du skal ha stokk til så syntes jeg tyristubben sin laminat stokk har det beste pistol grepet. Synd de har lagt stokk produksjon litt på is. Jeg har selv hatt 4 forskjellige stokker nå og siste nye er en grs stokk som jeg skal prøve i dag :D. Tyristubben har jeg ikke tat meg råd til da de skal ha relativt mye for stokken hvis det ikke er sauer stokk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjøpte GRS jaktfelt og er strålende fornøyd. Brukte ca 1 min til å skifte fra avmontering til ferdig montert!! Var innom fabrikken og såg på produksjonen. Fantastisk flinke fagfolk. Egentlig møbel-leverandør med høy kunnskap om materialer og ikke minst utnytte avansert teknologi. Skikkelig proffe folk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har valgt GRS fremfor KKC da jeg følte jeg fikk en mye bedre grep med den. Liker den lille vinkelen på grepet da det føles mer naturlig og mindre anstrengende. Jeg har hvertfall ikke store hender, men avtrekkeren havner perfekt midt på det ytterste leddet på fingeren med en fin bue rundt grepet.

Er også blitt veldig glad i hurtigjusteringa av høyden på kolben hvis jeg skal ha ut sluttstykket eller endre skytestilling.

 

Edit: brukes til jaktfelt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...