Jump to content

Ta med seg antikke våpe fra usa og hjem til norge?


Langbein

Recommended Posts

Hei.

 

Har lest og søkt litt.. og lest litt mer, uten å finne et godt svar. Jeg skal en tur til usa i mars og lurte på om det er mye styr å ta med seg et gammelt våpen eller to hjem? Her alltid hatt lyst på en gammel colt eller et flintlåsgevær i fin bruksstad. Så hvis jeg skulle komme over noe til en grei (?) pris, er det bare å kjøpe å ta med, eller..?

 

Beklager hvis dette er feil plass å spørre om dette, men jeg følte at det passet best her.

 

Er takknemlig hvis noen vet mer om dette.

 

Mvh,

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Med forbehold om at jeg ikke har prøvd selv: Antikke våpen skal ikke være noe problem å ta ut av USA. Sørg for å ha dokumentasjon på alderen, og de går selvfølgelig ikke i håndbaggasjen. Husk også å at aldersdefinisjonene er forskjellige i Norge og USA - i USA er våpen produsert før 1898 antikke, i Norge må de være konstruert for svartkrutt og produsert før 1890. Sjekk også med flyselskapet ditt rundt transport av antikke våpen i god tid før du reiser, alt går mye glattere hvis du vet hvordan ting skal gjøres og stillerpå flyplassen med alle papirer i orden.

Link to comment
Share on other sites

Svartkruttvåpen produsert før 1890 er unntatt fra våpenloven, og følgelig pr. definisjon ikke våpen. MEN sørg for all del for å ha dokumentasjon på produksjonsår med deg ved innførsel. Militære våpen er ofte greie å ha med å gjøre i så måte, de er vanligvis stemplet med årstall og akseptansemerke.

Link to comment
Share on other sites

Svartkruttvåpen produsert før 1890 er unntatt fra våpenloven, og følgelig pr. definisjon ikke våpen. MEN sørg for all del for å ha dokumentasjon på produksjonsår med deg ved innførsel. Militære våpen er ofte greie å ha med å gjøre i så måte, de er vanligvis stemplet med årstall og akseptansemerke.

 

Jeg regnet med at det ble definert litt annerledes ved import.

;)

 

Men dette var herlig å høre

:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort dette endel ganger og det er et par viktige ting å passe på. Man gi beskjed om at det er antikke våpen ved innsjekking (vær ute i god tid!). Sørg for skikkelig pakking som kan åpenes, gjerne geværkoffert e.l. Det er litt forskjellig praksis på forskjellige flyplasser/-selskaper, men vanligvis kommer flyplassen security og merker at det er våpen samt forsegler kofferten. Dette gjelder også om det er antikke våpen. Sørg for at du har fått med deg en faktura som oppgir våpentype, ev. modell og årstall. I tillegg bør følgende tekst stå på fakturaen (gjerne på engelsk): Dette våpen er mer enn 100 år gammelt.

 

Jeg har flere gang opplevd å få megaproblemer med 1/5 moms i tollen fordi tolleren ikke skjønner/vil skjønne at en M1774/1841/51 er mer enn hundre år gammel. En utenlandsk bekjent ble f.eks. stoppet på Svinesund med en sliten børse fra 1720-årene. Han kjørte på grønt, ble stoppet, de fant våpenet (verdi ca kr 3-4000), inndro dette, gjennomsøkte bilen for å "finne ammunisjonen til våpenet" etc. Han hadde ikke faktura på børsa, dette var noe han hadde tatt med hjemmefra. Det tok nesten ett år å få igjen børsa - og - hver gang han nå kommer til Norge, selv med ny bil i eget navn, stoppes han og tollerne spør etter våpen - uansett ankomststed.

Link to comment
Share on other sites

Gjenstander som er mer enn 100 år svarer kun 5 % moms ved import. Men - dette må du ikke si til tollerne, da blir de bare forvirret. Du må si 20 % av 25 % moms, da skjønner de det. Sukk! Se for øvrig annet avsnitt her:

 

Merverdiavgift ved innførsel av varer:

Beregningsgrunnlag

Publisert: 20.01.2009

Etter merverdiavgiftsloven § 4-11 første ledd fremgår det at beregningsgrunnlaget som en hovedregel skal fastsettes etter tolloven kapittel 7 om grunnlag for beregning av toll. Toll og andre avgifter som oppkreves ved innførselen skal inngå i beregningsgrunnlaget. Bestemmelsen er en videreføring av gammel lov § 62 første ledd andre punktum.

 

I andre ledd er beregningsgrunnlaget for kunstverk, samleobjekter og antikviteter videreført. Beregningsgrunnlaget skal være 20 % av beregningsgrunnlaget etter første ledd. Bestemmelsen er en videreføring av gamme lov § 62, jf. forskrift nr. 12 § 3a.

 

Tredje ledd omhandler innførsel av tanntekniske produkter hvor beregningsgrunnlaget kan settes til verdien av materialer, komponenter og lignende som er brukt til fremstillingen, dersom disse verdiene framgår særskilt. Bestemmelsen regelfester tidligere ulovfestet rett.

 

Fjerde ledd omhandler gjeninnførsel etter foredling, bearbeiding eller reparasjon i utlandet hvor merverdiavgiften skal beregnes av omkostningene, herunder omkostningene ved forsendelsen fram og tilbake. For varer som gjeninnføres etter gratis reparasjon skal tolloven § 7-4 bokstav c gjelde. Bestemmelsen er en videreføring av gammel lov § 62 tredje ledd og forskrift nr. 12. §§ 1 andre punktum og 4 tredje ledd.

 

Se også kommentar i TollABC til tolloven § 7-4.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...