Jump to content

Hvordan organiseres langholdsjakt?


Luxus Lungemos

Recommended Posts

Lurer litt på hvordan langholdsjakt organiseres i Norge? Er langholdsjegeren integrert i et tradisjonellt jaktlag for å kunne evt. effektivisere jakten eller er langholdsjegeren en "ensom ulv" der hele poenget med er å skyte fra langhold?

 

Må langholdsjegeren ha eksklusiv adgang til terrenget der han har kontroll på andre bevegelser eller kan jakten bedrives i samjakt med andre jegere/jaktformer?

Link to comment
Share on other sites

Nemner du langholds jakt i organiserte former som eit jakt lag/spesielt terreng,da tror jeg du kan finne hammaren åknekke skyte fingeren din fort,ellers kommer det sikkert andre å gjør det for deg på en eller annen måte. :lol:

Men skal du skyte på lange hold så blir jeg med jeg 8)

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg skal passe godt på skytefingeren :wink:

 

Jeg har endel snaufjell på elgterrenget der holdene kan bli ganske druuuge. Jaktlaget driver mot poster nedi skogen, men jeg har alltid hatt lyst til å sitte på en fjelltopp med kikkert å speide etter elgen som kommer opp på snaufjellet.

 

Majoriteten på jaktlaget er veldig tydlige på at det skal jaktes effektivt. Det betyr at elgen skal felles slik at den kan fraktes ut med motorisert utstyr. I praksis blir da elgen på snaufjellet fredet.

 

Så jeg har absolutt mulighet til å jakte elg på snaufjellet som krever litt annen skyting enn hva stubbejegern er vant til. Men jeg må mutters alene få dette dyret ned fra fjellet, helt alene gjennomføre evt. ettersøk og samtidig utføre mine plikter i jaktlaget. Blir litt mye å gape over.

 

Dette er ikke noe annonse for rekruttering av langholdsjegere bare så det er nevnt, men det kunne vært interresant å vite om andre jaktlag har lignende problemstillinger. Eller evt. hvordan langholdsjegere argumenterer for sin jaktform ovenfor jaktleder/grunneier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...