Jump to content

Lagret vin og kvalitet


Luxus Lungemos

Recommended Posts

Jeg har arvet endel rødvinsflasker. Det er litt random hvordan de er lagret og antall år. Spørsmålet er enkelt og greit: Når jeg åpner en flaske, kan jeg da være i tvil om den er skjemt eller ikke? Kommer usmaken så snikende at man kan tro den er tipptopp selv om den er dårlig?

 

Jeg har åpnet noen som lukter eddik så den saken er grei, de var lagret i stua i flere år :roll:

 

Men så har jeg noen ekslusive dyre viner som er kjellerlagret. De smaker definitivt rødvin, og jeg har et stort ønske om å bruke dem i hyggelige sammenkomster. Men jeg har litt skrekken for at "vinekspertene" skal så tvil om kvaliteten.

 

Er det go go go dersom det ikke lukter eddik eller hva?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

jeg har arbeidet som Somelier (vin kelner) i en del år.

 

Du merker relativt markant hvis et vin er dårlig, det første merker det på er lukten.

Før at ikke ta en lang forklaring så kan du si at hvis det ikke lukter rødvin så er det dårlig.

 

Før det andre kan du ofte se det på farven, du får gjerne en brun aktig skjær i vinet hvis det er fordervet.

 

Inviter gjerne en kveld så ska vi gå igjennom hele samlingen og sjekke hvilke av flaskene som er dårlig og ikke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det kommer heeelt an på! Noen viner bør drikkes unge (innen et par år) mens andre tåler lagring i 4-6 år uten problem. Andre viner av høy kvalitet BØR lagres i 10-20 år før de nytes.

 

En vin som er over toppen vil ikke nødvendigvis smake bæsj, men den vil være flat og dau. Direkte usmak er det når det er kommet luft til (korket) og det kjenner du med èn gang.

 

Hva heter vinene og årgang? Legg det ut her så får du helt sikkert gode svar. Eller at du spør på polet; de er tross alt ekspertene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...