Jump to content

Hvordan defineres viltstørrelse?


Hydrox

Recommended Posts

Har lurt litt på dette med størrelse på vilt, hva som er større/mindre enn hare.

Sitter å kikker på Wikipedia og legger merke til følgende.

 

Storskarv er beskrevet med 2,5 til 3 kilo vekt og haren blir beskrevet med en vekt 2,5 til 5 kilo.

Skarven er lengre enn haren (Og har større vingespenn enn haren :lol: ) 80 til 95 cm lengde mot haren som er oppgitt med 50 til 75 cm på sokkelesten.

 

Hvem er størst?

 

Har sett flere plasser her på forumet at folk skriver at det ikke er lov å skyte skarv med .22LR. Men hva skal man legge til grunn for om det er lov eller ikke?

 

Har dannet meg en personlig mening og søker nå andres meninger ang. temaet. Er sikkert flere arter som ligger i grenselandet og folk som er usikker.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke et godt svar, men det jeg gjør ifm slike problemstillinger er å danne meg en egen mening om hva som er riktig, og hva som egentlig er meningen med bestemmelsen/paragrafen. Hvis jeg så føler at jeg er særdeles i grenseland, så er det bedre å la være å gjennomføre handlingen. Uten å være jurist mener jeg da selv at man med hånden på hjertet kan hevde å ha handlet i god tro om noen skulle være uenige. Utover det så går vel skarven for å være seiglivet, mens haren er det stikk motsatte, så kan du jo gjøre opp din egen mening.

 

En annen løsning er å anskaffe seg en 17 hmr/22wmr. Litt dyrere ammo, men problemstillingen er fraværende :)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo liten tvil om at det riktige er å la være om man er usikker.

 

I heftet om jakt på sjøfugl fra NJFF står det at salongriflen ikke er kraftig nok til gjess og skarv. Nederst på side 15, og det er henvist til den velkjente loven om "opp til hare størrelse".

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98493.PDF

 

Jeg tolker det dit hen at skarv er mindre enn hare ut i fra vekten. Siden man sammenligner to forskjellige arter så blir det i mine øyne mest riktig å bruke vekt. At skarven er en seig krabat er helt sikkert, men det er også en solid svartbak.

Link to comment
Share on other sites

å jakta skarv med 22lr skal jo ikkje by på problem vist du bruke skikkelige skudd å ei godt innskutt rifla... men da e jo et vanskelig våpen å jakta med ang. kulebane å vindavdrift

 

Er i de baner jeg tenker jeg og. En CCI Velocitor er jo ganske kvass og ville sikkert kunne gjøre en god jobb. Nå er det nok toto3'en som blir med meg i robåten, den duger jo i lange baner. Saken er bare den at jeg har enkelt og greit lurt litt på hvordan man betrakter størrelsen på vilt.

Link to comment
Share on other sites

Svaret er enkelt, er normalt annerkjent vekt på Hare 2.5kg + Vill alle dyr som er tyngre enn dette være forbudt å jakte på med 22lr.

Er normalt lengde på Hare annerkjent som fra 50cm + Vill alle dyr som er lengre enn dette være forbudt å jakte med 22lr.

 

Strengt tatt er det forbudt å jakte med 22lr på dyr med samme mål, eller større mål enn det som er nevnt lenger oppe.

 

I tillegg har DN gitt rettningslinjer for Storskarv og Gjess på dette området (som gjør det helt klart at de ikke er lov å jakte på med 22lr.

 

Men man skal huske at der finnes mindre skarv, og ungSkarv som vill komme under dette kravet, dette gjør at området er mere grått enn sort hvit.

Stor skarv er forbudt, ungSkarv kan være lov. Generelt, er det nok ikke så lurt å strekke strikken helt til endes. Som kjent er det fort gjort at den ryker der. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Volum må være avgjørende. Du må derfor nedsenke skarven i væske og sjekke at volumet på den fortrengte væsken er mindre enn for en gjennomsnittshare. :D

Gjelder dette en skarv med eller uten fjør da? Fjøra spiller jo en stor rolle ved fortrengning av vannmasse , samt på hvor mye de demper ei kule :P

Og skal du sjekke fortrengning av vann før eller etter at du skyter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...