Jump to content

Dårleg blånering?


LabRat

Recommended Posts

Har ein sak eg lurer litt på.

Kanskje det er forfengeleg, men eg liker ikkje unødvendige merker på mine våpen.

 

Saken er følgande:

Eg har ein relativt ny STI Lawman .45 acp.

Denne er blånert så vidt eg veit.

 

Har og eit Sickinger lærhylser eg bruker på denne av og til. Spesielt på feltskyting.I dette hylsteret er det ein kanal som eg har forstått skal beskytte siktet på våpenet.

 

Eg legger no merke til at eg får to langsgåande striper på toppen av sleiden og det passer med denne plastkanalen.

 

Er det normalt at blånering blir slitt så fort ? Ikkje at det betyr så veldig mykje reint praktisk, men den bli jo ikkje slike svart og fin :)

Har jo høyrt om "holster wear", men trudde ikkje det var aktuelt basert på mitt bruk..

Link to comment
Share on other sites

:arrow: Litt off topic, men jeg lurer litt på slitestyrken på blånering selv.. Og hvor BRA kan

en børsemaker få blånert opp igjen et våpen? Min gamle kjære S & W modell 27 er også slitt

forran på pipa og på tønna... Kan jeg regne med at en børsemaker kan pusse opp denne

sånn at den framstår som 'ny'?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har samme pistol, og jeg har ikke hatt noe blåneringsproblem med den.

Men derimot hadde jeg STI trojan, som jeg mistenker blånering var veldig svak på. Noen ganger på banen vart kantene på pistolen hvit fordi blåneringen forsvant, der der jeg hadde hånden. Etterhvert fikk den også gravrust bak skjefteplatene, selv om jeg hadde brukt rustpreventiv middel bak dem og vært nøye med å pusse pistolen ofte.

 

Hvis du har mistanke om blåneringen er svak, ville jeg fått en børsmaker glassblåst den, og blånert den på nytt. Det koster ca 800 kr.

Link to comment
Share on other sites

Ja er det forkjell på blåneringskvalitet.

Alt er jo avhenging av godt forarbeid. Jeg har 2 stk STI. Ene vart slitt etter noen uke på skyterbanen. På et sted var blåneringen helt vekk. Den andre har ikke antydning til slitt blånering i hele tatt. Begge er brukt ofte :)

 

Hvilken type hylster bruker du. Plasthylster sliter jo mer en lær/stoff hylster.

Link to comment
Share on other sites

Åja, blånering har kvalitetsforskjeller. Min erfaring er at det er spesielt to faktorer som avgjør "dybde" og slitestyrke; tid og temperatur. Høy konsentrasjon i badet (og dermed høyere temperatur) er helt nødvendig for den dype sorte blåneringen, dessuten må man gi delene tid nok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...