Jump to content

Lette SWC til 38 spes og 9 mm?


istmus

Recommended Posts

Jeg kjøpte opp "beholdningen" til en som ga seg med skyting og fikk med ladeutstyr og en del komponenter, såvel som en del ferdigladet ammo.

 

Det er bl.a. noen hundre SWC i 115 og 100-105 gr. De siste veier inn på mellom 100 + litt og til 105 - litt, er vel antagelig 102 gr.

 

Jeg ladet opp noen 38 spes med 3,2 gr N320 og 115 gr kulene, men de spredde en god del. Jeg fikk også med en del 9 mm som var ladet med de minste kulene, og ca 2,5 gr N310. Disse har jeg skutt opp, men kan si lite om presisjonen (eller snarere manglen på nevnte) skyldes meg eller kulene.

 

De minste kulene er litt variable både i diameter og i vekt. Jeg målte de ut med elektronisk skyvelære til mellom .356 og .358.

 

Nå er jeg blitt advart må å bruke N310 i 9 mm, så det jeg har ladet selv er med N320 og 115 gr Sperry FMJ. Vil det være OK å bruke disse kulene i 102 gr og 115 gr i 9 mm?

 

Jeg mottar gjerne synspunkter og forslag til ladninger. Beholdningen nå av komponenter er N310, N320, N340 og N110 (til 357 mag har jeg forstått). Kuler er støpte blykuler, eneste esken med navn er fra Kulegrossisten og 115 gr SWC. De andere er de "lette" som antagelig er 102 gr, samt 148 og 158 gr.

 

Jeg har ladet og testet med 148 gr og 158 kulene, de tyngste gikk best, med 4,2 gr N320. jeg brukte 3,6 gr N320 til 148 gr kulene, de spredte mer enn 158 gr. Som dere ser, jeg begynner forsiktig, for å få erfaring med dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...