Jump to content

Måling av trykkring


Join

Recommended Posts

Dette er som kjent en måte å se etter øket trykk i forhold til tidligere skutte patroner :D Etter å ha målt 20 (4x5) hylser, så fant jeg snitt på 11,96 - 11,96 - 11,96 og 11,97. Minste var på 11,93 og største på 11,99. Jeg skal nå testskyte ladninger for første gang, og lurer på om jeg får en god indikasjon på ladningen ved å måle trykkringen direkte for hver skudd ute på banen.

 

Når jeg målte på hylsene etter at de var sizet så lå den på ca 11,94. Det er jo ikke akkurat store marginer her fant jeg ut. Kan jeg regne med at ladningene ligger innenfor akseptabelt trykk hvis de ikke går over 11,96 - 11,97 :?:

 

Eller blir ikke dette helt riktig da hylsene nå allerede er skutt en gang med. Jeg har ikke fabrikknye hylser å lade.

Link to comment
Share on other sites

du må måle trykkringen på ammunisjon som er ladet opp mot max. så presse hylsene ned, sjekke at trykkringen er presset ned, å så kan du finne ut om den nye ladningen din er under, over eller på max.

 

de tallene du ramser opp sier noe om hvor mye akkurat den ladningen utvidet hylsene i akkurat det kammeret.

 

måten jeg har gjort det på, er at jeg har en del nye hylser jeg har ladet opp til kjent max(oppgitt max fra fabrikk) å målt de til feks 12,19mm i snitt.

nye hylser er endel mindre. så lader jeg andre nye hylser av samme lot, med den ladningen jeg lurer på om er under, over eller på max. skyter de, å kommer fram til at trykkringen er feks 12,18mm dvs opp mot max.

 

om jeg da får

12,15 så er det under max,

12,20... over max. osv.

 

i DET kammeret, med den typen hylser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...